Bransjenytt

Mammut har fått nye eiere

Nå skal driften videreføres av et investeringsselskap finansiert av familiekapital bygget på sveitsisk sjokolade.


På slutten av 2019 ble det kjent av den sveitsiske Conzzeta Group, eieren av Mammut siden 1982, ønsket å spisse sin kjernevirksomhet innen en annen industri. Dermed har de ansatte i Mammut vært forberedt på at virksomheten vill få nye eiere.


Nå har selskapet funnet en kjøper for forretningsenheten, Mammut. 26. april kunngjorde Conzzeta signeringen av en bindende avtale om å selge selskapet til Telemos Capital.

Salgsprosessen skal avsluttes før utgangen av andre kvartal, og prisen er ikke offentliggjort.


Mammut bidro med 218 millioner sveitsiske franc (€ 197,2 millioner) til Conzzetas resultat i 2020. I første kvartal i år vokste omsetningen med 26,9 prosent, til CHF 64,5 millioner (58,6 millioner euro).

Langsiktig eierskap

Telemos er et fire år gammelt Londonbasert investeringsselskap, som i dag jobber med et begrenset antall private selskaper innen forbruksvarer, helsetjenester og forretningstjenester over hele Europa. Telemos er finansiert av familiekapital og uttaler at de foretrekker en aktiv, langsiktig deltakelse i investeringene sine og søker vanligvis å gå inn med € 50 millioner til € 200 millioner av egenkapital per investering.


Telemos Capital ledes av grunnleggeren Philippe Jacobs, som også leder det Zürich-baserte Jacobs Holding. Investeringsfirma er et medlem av Jacobs Suchard "dynastiet", kjent for sin sveitsiske sjokolade, blant annet Toblerone. Jacobs Suchard ble solgt til Kraft Foods/Philip Morris i 1990, men familien har beholdt en 30 prosent eierandel i en sjokoladeprodusent, Barry Callebaut, men den har også investert i et par tannlegegrupper, som blant annet Colosseum-klinikken i Norge.


En talsperson for Conzzeta sier Oliver Pabst, Mammuts administrerende direktør forventes å fortsette og drive Mammut Sports Group. Han overtok som sjef i 2016 etter å ha styrt den tyskbaserte Bogner-virksomheten.

Viderefører stragien

Med Telemos skriver Conzzeta at Mammut får en ny, sterk partner som vil hjelpe den sveitsiske fjellsportspesialisten med å videreutvikle sin forretningsmodell. Dette gjelder først og fremst de tre produktområdene, (digitale) kanaler og vekst i nye regioner.

Ifølge Conzzeta, har Telemos forpliktet seg til strategien vedtatt av Mammut, inkludert videre satsing innen digitalisering og bærekraft. Telemos har stor tro på merkevaren og utviklingen innen fjellsport, og vil bevare Mammuts sveitsiske grunnstamme og posisjonen i markedet.

Tilbake
 

Sportsbransjepriser 2025 - Hvem fortjener å bli løftet frem i sportsbransjen i år?

 
Satser på DACH: Innovasjon Norge lanserer nytt vekstprogram for norske friluftsmerker
 
Christian Lodgaard blir ny administrerende direktør i Aclima
 
Bransjeutsikter og økonomisk balanse
 
Frasers Group overtar XXL