I år endte 3. kvartal med et resultat før skatt som ble mer enn firedoblet fra samme periode i fjor, og det er det norske markedet som drar lasset for sportskjeden.
Driftsresultatet, resultatet før avskrivninger og nedskrivninger er trukket fra, endte på 413 millioner kroner i tredje kvartal. I samme periode i fjor var resultatet på 271 millioner kroner.
XXL leverte inntekter på 2,82 milliarder kroner, opp fra 2,47 milliarder kroner til samme tid i fjor. Det er en økning på 14 proent.
Resultatet etter skatt endte på 159 millioner kroner, solid opp fra 33 millioner kroner i tredje kvartal 2019.
Samlet sett opplyser selskapet at det er det beste tredje kvartalet i XXLs historie.
Selskapet skriver at resultatene gradvis forverret seg utover kvartalet etter perioder med rekordvekst, og en del av dette skyldes mangel på tilgang til varer.
Dette påvirket også nettsalget, som stod for mindre av omsetningen i årets tredje kvartal sammenlignet med fjoråret.
Selv med gode resultatene leverer XXL vekst under snittet for markedet ellers, med en negativ sammenlignbare vekst på 8,7 prosent.
Smitteverntiltak som blant annet reiserestriksjoner har gitt hele sportsbransjen et løft. Veksten var godt synlig allerede i andre kvartalet for XXL som oppnådde en topplinjevekst på 31 prosent. Rekordmange valgte Norgesferie, og rekreasjon i skog og mark har skapt en vedvarende stor etterspørsel etter utstyr og uteklær.
XXLs digitale salgskanal omsetter for 1,9 milliarder norske kroner. Nå skal kanalen styrkes og videreutvikles. Målet deres er å bli nr 1 i alle markedene de opererer i.
Men kjeden åpner også nye butikker. I kvartalsrapporten opplyser de om planer for å åpne tre og fem butikker i året. Samtidig som flere av de eksisterende butikker nedskaleres.