Foto: Anton Sport

Foto: Anton Sport

Krevende start på året for sportskjedene

Sportskjedene XXL, Sport1, Intersport, Anton Sport, Löplabbet, Stadion, Obs! og Stadium Outlet solgte sportsutstyr for 2,7 milliarder i første kvartal 2024, det er 9,5 prosent mindre sammenlignet med samme periode året før. Det er liten tvil om at nordmenn merker dyrtiden og bruker mindre penger på sportsutstyr, tross snørik og kald vinter.



-Etter noen svært sterke år med kraftig vekst, har sportsbransjen vært gjennom en ventet korreksjon etter pandemien. Sportskjedene rapporterte nedgang for året 2023 med 2,9 prosent. Mange er derfor veldig spent på hvordan 2024 vil bli og hvordan året ville starte. De innrapporterte tallene fra sportskjedene viser at det ble solgt sportsutstyr over disk for snaue 2,7 milliarder kroner – mot nesten 3 milliarder samme kvartal i 2023. Det blir en nedgang på 9,5 prosent, sier adm.dir. i Norsk Sportsbransjeforening, Trond Evald Hansen.

 

Strammere økonomi VS super-vinter
Nordmenn med banklån kjenner den høye renten på kroppen. Det har vært kraftig prisøkning i flere sektorer, stort sett alt av varer og tjenester øker i pris. Mat-, strøm- og bensinprisene er høye. Mange nordmenn har dårligere råd.

 

-Det er godt kjent at været påvirker sportsbransjens omsetning. Men nettopp været spilte på lag med sportsbransjen for kvartalet, likevel ble det omsetningsnedgang for perioden. Det sentrale østlandet er «motoren» i sportsbransjen, og vinteren startet tidlig med snø og kulde før jul. En god del vintersportsutstyr ble dermed solgt i forbindelse med julehandelen og fortsatte med nokså god fart de to første månedene av året, men mars ble krevende i sportsfaghandelen, sier Hansen. At påsken var i mars i 2024 mot april i 2023, gjorde ikke situasjonen bedre mht sportsutstyrssalget. Noen av sportskjedene melder også om noen færre butikker i sportskjeden sin mot fjoråret.

 

Skisalget sviktet

Skiinteressen i Norge står sterkt, og det ble preppet uendelig mange mil skiløyper i de lokale markene og på skidestinasjoner i fjellet. For 2023/24-vinteren anslår Norsk Sportsbransjeforening at det ble solgt omkring 210 000 par langrennsski. Dette er en nedgang på omkring 20 prosent sammenlignet med 2022/23 vinteren. Det har vært solgt veldig mange par ski til nordmenn over mange år, på det meste ca 400 000 par rekordvinteren 2010/11-vinteren. Høyt salg over mange år forklarer nok i hovedsak nedgangen. Omkring 70 prosent av salg av langrenns utstyr er klassisk ski med fell. De siste ti årene er det solgt omkring 2 millioner felleski. Dette markedet ser ut til å være noe mettet. Bransjen opplever likevel at nordmenn bruker skiene, nordmenn har gått mange mil på langrennsski gjennom vinteren. Alpinsalget er jevnere fra år til annet, men også det salget har vært lavere de to siste årene, fra ca 100 000 par i 2021/22 sesongen til litt ca 80 000 par i 2022/23 og 2023/24-sesongene.


Varelagrene

Etter pandemien var det utfordringer med tilgang på råvarer, press på produksjonskapasitet og til dels store logistikk utfordringer. Det bidro bl.a. til mangel på enkelte varer og for sene leveranser. Verdikjeden er nå langt på vei friskmeldt. De store salgskampanjene som dominerte og preget sportsbransjen i første kvartal i 2023, ser man ikke like sterkt i 2024. Men at det er tøff konkurranse i sportsbransjen er det liten tvil om.

 

– Sport, friluftsliv og aktiv fritid står sterkt i den norske befolkningen. Sportsbransjeforening er glad for at mange nordmenn velger å være fysisk aktive. Vi gleder oss over at mange har benyttet seg av alpinanleggene, langrennsløypene og ellers all annen form for fysisk aktivitet, sier Trond Evald Hansen

Tilbake
 

Rottefella og Amer Sports enige om forlik etter patentstrid - inngår global lisensavtale

 
SPORTSKJEDENE NED 2,8 PROSENT I TREDJE KVARTAL
 
Widforss kjøper opp norske Milrab
 
Anders Fjeld blir ny konsernsjef i Sport Holding
 
Rottefella med nok en patentseier i Oslo tingrett