ISPO München 2022 – Takk for i år!

1700 utstillere og rundt 40.000 besøkende fra 117 ulike land fant veien til årets ISPO-messe. I tre dager kunne besøkende se nye produkter, få innsikt fra bransjens ledere og benytte sjansen til unik nettverksbygging. Besøkende og utstillere satte pris på og kunne møtes igjen på messe, etter to års pause. De norske utstillerne vi møtte, håper å komme tilbake til neste år. Her er en liten stemningsrapport fra ISPO München 2022 (28 - 30 november).


Motto for ISPO München 2022 var "Nye perspektiver på sport". Det handlet blant annet om å vise produktinnovasjoner og å tilby et omfattende konferanseprogram. 

Bærekraft og innovasjon var de viktigste temaene under ISPO messen. Det handlet om hele verdikjeden, fra design til produksjon og emballasje. 


1700 utstillere fra mer enn 50 land

Til sammen var over 50 land representert gjennom de 1700 utstillerne. De fem landene som stilte med flest utstillere var Tyskland, Italia, Frankrike, Kina og Taiwan. Rundt 20 prosent av dem var på ISPO München for første gang. De 40.000 besøkende kom fra totalt 117 land, og topp fem landene med flest besøkende var Tyskland, Italia, Frankrike, Storbritannia og Østerrike.

 

"Årets ISPO München viste tydelig at markedet er i endring. Det vil vi ta hensyn til når vi videreutvikler messen. Sportsutstyrsmarkedet vil fortsatt være svært relevant, men samtidig vil fokuset i økende grad være på temaer som sportsmote, turisme, digitalisering, helse og fitness, ernæring eller e-sport. Vi vil derfor fremme innovative formater som også gir oss tilgang til nye målgrupper og segmenter," sier Tobias Gröber, leder for ISPO Group.

 

Den nyopprettede Future Lab, med scene der innovasjon, bærekraft og retail-transformasjon var sentrale temaer, fikk mye oppmerksomhet under ISPO.

Det var også her ISPO Award 2022 ble delt ut på messens andre dag. Totalt ble rundt 100 prisbelønte produkter og tjenester vist frem på messen.

I Future Lab presenterte mer enn 70 startups som deltok i ISPO Brand New Award også sine innovasjoner og nye tilnærminger for bransjen.

 

– Neste år vil ISPO München finne sted igjen på Messe München tirsdag til torsdag, fra 28. til 30. november 2023. Det vil også gi selskaper fra USA muligheten til å reise stressfritt etter Thanksgiving, sier Lena Haushofer, utstillingsdirektør for ISPO München.

Messen ga mersmak!

Det var mange potensielle norske utstillere som tok turen til München kun for å se hvordan det nye messekonseptet til ISPO fungerte. Men, foreløpig stemningsrapport fra noen av norsk sportsbransjeforenings medlemmer som hadde stand på messen, tilsier at de blir å se på ISPO til neste år også.  

Helly Hansen

Helly Hansen var en av de størstes merkevarene med en stor flott stand, helt i front i første hallen. Managing Director for Sport i Helly Hansen, Børre Hegbom, var veldig godt fornøyde med ISPO. 

– Vår stand var veldig godt besøkt, vi hadde fullt opp med kundemøter og fikk flere nye forretningskontakter slik vi ønsker på ISPO. 

 

Helly Hansen jobber med å oppsummere totalen, men Hegbom mener ISPO er en viktig møteplass.

– slik det ser ut så blir i med til neste år også. Uansett så håper vi flere leverandører deltar slik at vi får enda mer besøkende.

Equip Norway AS

På andre siden av nabostanden til Helly Hansen hadde Rab og Lowe alpine sin stand.  Lindy Ljosdal Maurseth, Nordensjef for disse merkevarene under Equip Norway AS, var veldig fornøyd med å være tilbake på en ordentlig messe.

 

– Vi opplever at kvaliteten på messen er som forventet og lik som tidligere. Det var selvsagt noe færre utstillere enn tidligere på grunn av kjente årsaker.  Jeg har ikke noen tall på besøkende, men vi opplevde en full stand med masse møter og bra trøkk.

Hun mener messens viktigste funksjon er å være et samlingssted for alle i bransjen. En arena hvor man møter kolleger, kunder og samarbeidspartnere.

– Vi selger produkter, men det handler til syvende sist om relasjoner og det er viktig at vi møtes fysisk. Team og Zoom vil aldri kunne erstatte det etter min mening. Det er også en arena hvor man møter konkurrenter og det er en anledning hvor man kan lære fra andre, dele kunnskap og erfaringer og en arena som innbyr til samarbeid. Vi står ovenfor mange utfordringer og de løser man kun hvis vi alle jobber mot det samme, og da er det viktig at vi har en felles arene hvor vi kommer sammen.

 

Vi kommer definitivt tilbake og håper at de som valgte å stå over denne gangen slutter opp under messen neste gang, sier Ljosnedal Maurseth.

Aclima 

Ole Magnus Halvorsen, markedssjefen i Aclima

Aclima hadde ny og mer synligere stand på en god plassering i hallen der de fleste skandinaviske merkevarene var samlet.

 

– Vi opplevde messen som veldig bra, og vi fikk meget gode tilbakemeldinger på vår nye kolleksjon. Det var høyt trykk til tider med både planlagte møter og med «drop-ins», forteller Ole Magnus Halvorsen, markedssjefen i Aclima.

 

Halvorsen er også klar på at messens viktigste funksjon er å kunne vise seg fram til internasjonal sportsbransje og med det å pleie kundenettverket.

 

– Vi planlegger for å også komme tilbake neste år, avslutter han.


Viking Outdoor Footwear

ISPO var bra for oss, fin stemning på messen med masse av positiv interesse og bra trafikk på både mandag og tirsdag. Onsdag var det mere stille og man kunne kanskje ha vært bedre tjent med åpen dag på søndagen.

Viking var på plass med stor flott stand.

På minus siden, så ser vi at det er en del leverandører som mangler og at det derfor er flere tomme områder på messen.

Vi er fortsatt ikke ferdig med evaluering av messen, men er positive til å være med neste år også, sier René Høgsted, CEO i Viking Outdoor Footwear AS.

Viktigst er bærekraft

Under messen ble det også satt søkelys på bærekraftig forretningspraksis. Patagonia ble gitt den nye prisen ISPO Cup, for fremragende sosialt engasjement. Selskapet har allerede stått i flere tiår for kampen mot klima- og miljøkrisen. Ryan Gellert, administrerende direktør Patagonia sa i sin takketale at:

"Vi er ydmyke og beæret over å motta ISPO Cup for dette arbeidet. Som en industri bygget på en felles kjærlighet til naturen, er dette øyeblikket for oss alle til å være dristige i vår aktivisme, i å redusere vårt fotavtrykk og i å støtte de som arbeider for å redde planeten vår."

Mer enn et produktshow

ISPO München ønsker nå å være mer enn bare et produktshow for sportsutstyrsindustrien.

På messens første dag var derfor tema under en av flere paneldebatter fremtiden for vintersport i møte med klimaendringer og energimangel. Alle deltakerne var enige: Vintersport har bare en fremtid hvis de endrer seg og utvikler mer bærekraftige løsninger. Reto Aeschbacher, hos Scott uttalte blant annet at

"De siste to årene har vært en utfordring for oss alle. Spørsmål som å forene bærekraft og innovasjon og nedgangen i skiturisme, er en varig bekymring for oss. Men, interessen for naturen og vintersport viser at det er muligheter og potensial for å gi skibransjen et løft igjen.



Det var få hardvareprodusenter på messen, vi savnet blant annet å se hva de store skiprodusentene har jobbet med. 

--

WeNorweginas hadde laget standen som et gårdstun. Her hadde også Varsity, Stereo skis og Inuikii fått plass.
Tilbake
 

Aclima arrangerer «Aclima Xpedition» i forbindelse med Finnmarksløpet 2023

 
Ny Country Manager for Fenix Outdoor Norge AS
 
Nytt digitalt verktøy til både sykkeleier og -forhandler
 
Ny sjef for XXL i Norge
 
Fra leserundersøkelsen av SPORT