Inflasjonspresset øker

SGI Europe har hentet inn tall som viser at de store aktørene i sportsbransjen har begynt å sette opp prisene på utvalgte produkter som, «Limited Editions», premiumvarer eller nyheter. Prisøkningene har vært en logisk respons på økt etterspørsel og forbruk, bedre økonomi og bedre utsikter på både mikro- og makroøkonomisk nivå.


SGI Europe, Sporting Goods Intelligence Europe, har tatt for seg de ulike inflasjonsdrivende faktorene som spiller inn på ulike områder av leverandørkjeden:

Frakt:

Etter den ville forsyningskjede-krisen i 2021, åpnet nyåret med at de styrende fraktprisene fortsatte å øke. Ratene for trans-Pacific-rutene hadde vært i en jevn nedgang siden midten av september, nå er den trenden snudd.

Prisen på en 40-fots container fra Shanghai til Los Angeleser er opp 151 prosent fra 10 520 dollar som var prisen for samme periode i fjor, mens fra Shanghai til New York gikk prisen opp 112 prosent. Ifølge Freightos var fraktratene for containere fra Asia, i uke 3, opp med nesten 250 prosent til den amerikanske vestkysten, med 184 prosent til den amerikanske østkysten og med 83 prosent til Nord-Europa, der stadig flere selskaper vurderer jernbanetransport som et mer kostnads- og tidseffektivt alternativ.

Produksjon og leveranser:

Mange håpet at høytiden rundt kinesisk nyttår ville gi havner en sjanse til å ta igjen etterslepet etter bekjempelsen av Omicron-varianten før Vinter-OL i Beijing. Men, ifølge New York Times var minst 20 millioner mennesker, eller 1,5 prosent av den kinesiske befolkningen berørt av lockdown per 16. Januar, så det ble dessverre ikke den opphentingen som høytiden kan gi. Ifølge andre kilder SGI Europes refererer til var leveringstidene fra kinesiske fabrikker til havner på vestkysten rekordhøye 113 dager i begynnelsen av januar, opp fra under 50 dager i januar 2019. Mange selskaper har tydd til dyr flyfrakt for å få produkter til markedet i tide.

Lønn:

Lønningene vil stige i 2022 for flertallet av de asiatiske kleseksporterende landene. Ved nyttår hadde 20 av Kinas 31 regioner økt minstelønnen over 2021-nivå.

Prognoser for råvarepriser:

Råvareprisene utgjør opptil halvparten av produksjonskostnadene for både klær og skotøy. Prognoser viser også her prisvekst for 2022.


Olje og gass: Den nylige energikrisen i Kina har vært et varselsignal på et mer internasjonalt nivå. Stigende petroleumspriser har allerede påvirket kostnadene for syntetiske fibre, som er mye brukt i sko og klær. Dette har ført til at flere og flere produsenter har vurdert resirkulering av både kostnads- og bærekraftsgrunner. En rapport fra McKinsey &co, varsler at dette uansett fører til høyere priser, da resirkuleringskapasiteten vil være begrenset på kort sikt. Analytikere forventer også en oppgang i prisene på olje og gass i 2022 og 2023.


Stål: World Steel Association rapporterer at den globale etterspørselen vokser med en årlig rate på 2,2 prosent. Veksten kommer etter en anslått oppgang på 4,5 prosent i 2021 etter en nedgang til 0,1 prosent året før. Etterspørselen vil trolig øke ytterligere senere i år på grunn av et stort etterslep av ordrer, kombinert med gjenoppbygging av varelager og videre fremgang i vaksinasjoner i utviklingsland.

Veksten i utviklede land ventes å komme opp i 4,3 prosent for 2022, og komme seg opp i nivået før pandemien.

Statlige restriksjoner stopper vekst i den Kinesiske stålmarkedet i 2022.


Bomull: Flere lands restriksjoner på import av bomull fra Kina, kompenseres av økt produksjon og innhøsting fra områder i USA, Brasil og India. Verdens bomullsimport er anslått til 46,9 millioner baller, 4 prosent under forrige sesongs rekordnivåer, men dette er fortsatt rangert som den tredje høyeste noensinne.

Kina topper igjen importetterspørselen, som utgjør 22 prosent av verdens totale etterspørsel, etterfulgt av Bangladesh og Vietnam.


Ull: Tall fra Australias Bureau of Agricultural and Resource Economics and Sciences indikerer at prisene til det vestlige markedet er steget 43 prosent. Samtidig fører gunstig vær og gode avlinger til at blant annet antallet sauer forventes å vokse med 5 prosent til 70 millioner denne sesongen.

Lær: Til tross for den veganske trenden viser tall som SGI Europe har hentet fra Acumen Research and Consulting, at det globale skinnmarkedet forventes å fortsette en årlig vekst på rundt 6 prosent fra 2021 til 2028, og vil nå 626,1 milliarder dollar innen 2028.

 

 

Tilbake
 
Innovasjon

Søk om støtte til inkluderende designprosjekter

 
Pål Wibe går av som sjef i XXL ASA
 
Mild vinter og logistikktrøbbel stoppet veksten
 
Påmeldingene strømmer inn!
 
Brems i salget for både Zalando og Boozt