Hummel leverer rekordoverskudd

Etter et år med røde tall på bunnlinjen leverer Hummel et overskudd på 115 millioner danske kroner, og leverer dermed det beste resultatet i merkevarens nesten 100-årige historie. Samtidig øker inntektene med 38 prosent, som betyr inntekter på nærmere 1,9 milliarder danske kroner.


Til tross for et vanskelig 2020 med lange nedstengninger av både grasrotsport og detaljhandel, investerte Hummel i fremtidig virksomhet.

Strategien fungerte og omsetningen økte med 511 millioner danske kroner til 1.858 milliarder DKK i 2021, mens det totale overskuddet lander på 115 millioner DKK.

Sterk vekst i det tyske markedet

Den betydelige inntektsveksten skyldes i stor grad en positiv utvikling i det tyske markedet, der Hummel har tredoblet sin samlede virksomhet de siste tre årene og nå nærmer seg en omsetning på 1 milliard DKK.


– Vi har aldri tvilt på det store potensialet i det tyske markedet, men det er først i de siste årene at vi har gjort et gjennombrudd der. Derfor forventer vi også å fortsette å vokse i det tyske markedet i 2022 - både online og offline. Samtidig har vi høye forventninger til fotballsponsingen av FC Köln, som trer i kraft fra sommeren 2022, sier Allan Vad Nielsen.


I tillegg til veksten i det tyske markedet, ga de skandinaviske landene - Danmark, Sverige og Norge –en samlet vekst i 2021 på 35 prosent.

Nye muligheter innen engros

De siste to årene har Hummel lykkes med satsingen på digitalisering, via nettpartnere og egen e-com. Likevel forblir engros Hummels største forretningsområde og et viktig område de opplever betydelig vekst i.


– Flere av våre konkurrenter har valgt å nedprioritere engros, noe som har etterlatt et gap i markedet. Vi styrker vår tilstedeværelse og vil være en enda sterkere partner for våre kunder. De siste tre årene har vi hatt som mål å ta markedsandeler i engros, og med en samlet vekst på 30 prosent i 2021 er det fortsatt en absolutt topp prioritet for oss, sier Allan Vad Nielsen.

Utsiktene for 2022

Til tross for usikkerheten rundt den nåværende markedssituasjonen med krig i Ukraina, historisk høy inflasjon og COVID-19 i Kina, er Hummel fortsatt optimistisk når det gjelder utsiktene for 2022.


– Vi har hatt en positiv start på 2022 hvor vi vokser sammenlignet med rekordåret 2021. Men hvis det er en ting COVID-19 har lært oss, er det at du aldri bør ta noe for gitt. I dagens marked er det nesten umulig å forutse hvordan verden vil se ut om seks måneder, og derfor handler det veldig mye om å være forberedt på endring og kontinuerlig tilpasse seg markedsforholdene. Vi har lyktes ganske bra så langt, men vi har bare spilt første omgang, og bare tiden vil vise hvordan det ender med å se ut når året er over, avslutter Allan Vad Nielsen.

 

I tillegg til hummel, omfattes resultatene fra disse tre merkene i selskapets samlede regnskaper; Newline (sportsklær), Halo (moteklær) og Soon (barnemote).

Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer