En rekke store norske merkevarer har i årenes løp brukt ISPO som en viktig handels- og møtearena. To av de er Helly Hansen og Norrøna. Sportsbransjen.no har spurt Børre Hegbom i HH og Jørgen Jørgensen i Norrøna om hvorfor de ikke var til stede under årets ISPO messe og hva de tenker om ISPO i fremtiden.
Hvorfor var ikke HH på ISPO i år?
Ispo sin verdi har dessverre blitt kraftig redusert de siste årene. De store varemerkene har gradvis trukket seg ut, nå også sterke Dach baserte varemerker. Messen er ikke det den var og det var mange kunder som ikke skulle dit.
Trenger ikke HH noen felles møtearena med internasjonale bransjeaktører?
Jo – vi skulle gjerne hatt Ispo tilbake der de var. Vi har alltid utnyttet Ispo til det fulle og fått mye igjen for det. Det har vært verdt kostnaden
HH har vært fast utstiller på ISPO i mange år. Hvor mange?
Vi har vært der mer eller mindre alle år jeg har jobbet her (20 år)
Hva har hovedmålsetningen vært med deltagelse?
I det siste årene skaffet vi nye distributører, designere så andre varemerker som inspirasjon, knyttet nye kundeforhold, møtte eksisterende kunder, møte fabrikker.
Gjelder ikke dette lenger siden dere ikke deltar på ISPO?
Som nevnt ovenfor så er det færre deltakere både kunder og leverandører. Det gir ikke samme verdien lenger. Kostnaden er fortsatt høy og står ikke i samsvar med hva vi får igjen.
Hva tenker du om ISPO sin fremtid?
VI skulle gjerne hatt Ispo tilbake der det var og da vil vi ganske sikkert stille. Vi er veldig positive til et velfungerende Ispo. Bransjen trenger et slikt samlingspunkt.
Norrøna, intervju med Jørgen Jørgensen
Eier og CEO Norrøna
Hvorfor var ikke Norrøna på ISPO i år?
Vi har gjort en kost nytte vurdering av at vi får mer igjen av å bruke pengene på en annen måte. Det å ta mange av disse kundene til Norrøna House er mer effektivt for oss for å vise hvem vi er.
Trenger ikke Norrøna noen felles møtearena med internasjonale bransjeaktører?
Jo det trenger vi, og det vil vi ha. Vi har i mange år bidratt med vårt for å gjøre ISPO så spennende som mulig. Men siden messen ble liggende etter ordre deadlines så ble det vanskelig å rettferdiggjøre kostnaden. Nå ligger det riktig plassert, men få av kundene er der.
Norrøna har vært fast utstiller på ISPO i mange år. Hvor mange?
Første år i nyere tid var 2004.
Hva har hovedmålsetningen vært med deltagelse?
Vise hvem vi er. Møte kunder og få satt ordre. I lik prioritet.
Gjelder ikke dette lenger siden dere ikke lenger deltar på ISPO?
Store deler av messen er innom butikken vår i München. Har i større grad en etablert kundemasse som det er mer hensiktsmessig å sitte ned med på Show Room eller på Norrøna House. Så vi har andre verktøy som er mer kostnadseffektive og som i bedre grad viser hvem vi er.
Hva tenker du om ISPO sin fremtid?
Jeg er usikker. Tror det tok for lang tid å gjøre de viktige endringene. Mange merker har egne butikker og får vist seg frem der på en god måte. Tror også mange er mer kostnadsfokuserte nå. Men det trengs en møteplass for bransjen. Gjennom Covid fikk alle bevis på at man får inn ordrene for det.