─ Ingen merkevarer er likt av alle, sier daglig leder i Brand Assist, Jon Inge Gullikstad.

─ Ingen merkevarer er likt av alle, sier daglig leder i Brand Assist, Jon Inge Gullikstad.

Halvparten av befolkningen tilgir Northug

─ Mye tyder på at merkevaren ikke påvirkes i stor grad, men situasjonen vi og Petter er i skulle vi selvsagt gjerne vært uten, sier daglig leder i Brand Assist, Jon Inge Gullikstad.

Befolkningen i Midt-Norge og på Sørlandet er de rauseste når det gjelder å tilgi Petter Northug.


En landsrepresentativ undersøkelse gjort av analysebyråene Norstat og Spect8 for Brand Assist, selskapet som utvikler, markedsfører og selger merkevaren Northug, viser at mer enn halvparten av den norske befolkningen mener Petter Northugs oppførsel kan tilgis. Daglig leder i Brand Assist, Jon Inge Gullikstad er glad for at mange synes å tilgi Petter Northug, men har samtidig forståelse for at enkelte påvirkes negativt av hendelsen i august.


─ Mye tyder på at merkevaren ikke påvirkes i stor grad, men situasjonen vi og Petter er i skulle vi selvsagt gjerne vært uten. Som selskap ser vi fremover, og er glade for at Petter gjør det samme og at han blant annet trener hardt og målrettet, sier Gullikstad.

Midt-Norge og Sørlandet mest tilgivende

Undersøkelsen viser at særlig folk i Midt-Norge og på Sørlandet mener Petter Northug kan tilgis. I disse landsdelene svarer så mange som tre av fem at Northug kan tilgis, mens bare litt over en av fire er uenige i dette.


─ Jeg er sikker på at det betyr mye for Petter at han har støtte i folket. For oss som selskap er det selvsagt også viktig. Vi har investert mye, og har mye spennende som skjer i tiden som kommer. For Petter blir det imidlertid viktigst å fokusere på seg selv en god stund fremover, sier han. 

Fortsatt sterk merkevare

Merkevaren Northug ble lansert i 2018, og har på kort tid blitt et godt etablert sportsbrillemerke i Norge. Til tross for hendelsen med Petter Northug i august synes merkevaren fremdeles å stå sterkt.


─ Det er naturlig at en hendelse som den Petter var i påvirker enkelte. Men vi ser heldigvis en økende positivitet og at merkevaren er solid forankret i det norske folk. Folk glemmer ikke så lett de utallige store idrettsøyeblikkene han har gitt oss, og hva han har betydd for oss som skinasjon. Det er fortsatt mye kjærlighet og beundring for Petter i den norske befolkningen, sier han.

Satser videre med kleskolleksjon

Etter lanseringen av sportsbriller, satser Northug videre med egen kleskolleksjon. Selv om en tredel av de spurte i undersøkelsen sier Northugs oppførsel kan påvirke hvorvidt de vil kjøpe Northug-produkter i fremtiden, er Gullikstad.


─ Ingen merkevarer er likt av alle, og det er grunn til å tro at de aller fleste vil tilgi etter hvert. Klærne vi lanserer i disse dager vil bidra til at enda flere får et enda bedre forhold til merkevaren. Så får Petter komme tilbake når han er klar for det, og vise at det fremdeles er all grunn til å være glad i også han, avslutter Gullikstad.

Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy