Persondata samlet opp gjennom Fitbit kan tilfalle Google, hvis EUs konkurransetilsyn godkjenner den planlagte sammenslåingen.

Persondata samlet opp gjennom Fitbit kan tilfalle Google, hvis EUs konkurransetilsyn godkjenner den planlagte sammenslåingen.

Googles oppkjøp av Fitbit møter motstand

Data om vår personlige helsetilstand og velvære kan være gull på internettet. Den amerikanske nettgiganten Google vet også dette. Nå er imidlertid deres fremtidsplaner med Fitbit under lupen hos EUs konkurransemyndigheter.


EU-kommisjonen har åpnet for en grundig gjennomgang av Googles planlagte oppkjøp av Fitbit i henhold til EUs fusjonsforordning. Kommisjonen er bekymret for at den foreslåtte transaksjonen vil forsterke Googles kraftige markedsposisjon ytterligere i annonsemarkedet på nettet, ved å øke den allerede enorme mengden data som Google kan bruke til personlig tilpassing av innhold.


"Bruken av bærbare enheter av europeiske forbrukere, forventes å vokse betydelig i de kommende årene. Dette vil bety en eksponentiell vekst av data generert gjennom disse enhetene. Disse dataene gir viktig innsikt om livet og helsesituasjonen til brukerne av disse enhetene. Vår undersøkelse tar sikte på å sikre at kontrollen Google får over data samlet inn gjennom bærbare enheter som følge av transaksjonen, ikke ødelegger konkurransen", sier konserndirektøren Margrethe Vestager, som er ansvarlig for konkurransepolitikken i EU.

 

Kommisjonens foreløpige bekymringer

Dataene som samles inn via enheter som bæres på håndleddet vil være vanskelig for konkurrenter å matche mot Googles online annonseringstjenester. Dermed ville denne sammenslåingen øke barrierene for Googles konkurrenter innen disse tjenestene. Det vil skape høyere priser og færre valgmuligheter for annonsører og utgivere.


På dette stadiet av etterforskningen anser kommisjonen at Google:

  • er dominerende i tilbudet av online søkeannonseringstjenester i EØS-landene (med unntak av Portugal som markedsandeler ikke er tilgjengelige);
  • har en sterk markedsposisjon i levering av nettbasert reklametjenester spesielt innen Østerrike, Belgia, Bulgaria, Kroatia, Danmark, Frankrike, Tyskland, Hellas, Ungarn, Irland, Italia, Nederland, Norge, Polen, Romania, Slovakia, Slovenia, Spania, Sverige og Storbritannia, spesielt i annonsemarkedet utenfor de sosiale nettverkene.
  • har en sterk markedsposisjon i tilbudet av annonseteknologiske tjenester i EØS.


Kommisjonen vil nå gjennomføre en grundig undersøkelse av virkningene av disse punktene, i tillegg vil Kommisjonen videre undersøke:

  • effekten av kombinasjonen av Fitbits og Googles databaser og evner i den digitale helsesektoren, som fortsatt er på et gryende stadium i Europa;
  • om Google ville ha muligheten og insentiv til å forringe utbredelse av konkurrenters bærbare enheter med Googles Android-operativsystem for smarttelefoner når den eier Fitbit.

 

Under denne første undersøkelsen har Kommisjonen samarbeidet tett med konkurransemyndigheter over hele verden, så vel som med Det europeiske datatilsynet, European Data Protection Board. Kommisjonen vil fortsette dette samarbeidet også under den grundige etterforskningen.

Kommisjonen har nå 90 virkedager, frem til 9. desember 2020, til å ta en beslutning. Åpningen av en grundig undersøkelse forhåndsdømmer ikke det endelige resultatet av etterforskningen. 

Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer