Bilde fra en tid da vi kunne være på messer, handle og lande avtaler uten å bekymre oss for annet enn butikken. Devold på ISPO i 2019.

Bilde fra en tid da vi kunne være på messer, handle og lande avtaler uten å bekymre oss for annet enn butikken. Devold på ISPO i 2019.

Godt innsalg for tekstilleverandørene

Innsalget for tekstil til vinteren 2021/2022 er over for i år, og sportsbransjen.no har snakket med noen av bransjens aktører for å sjekke temperaturen i markedet.


Brav er nylig rigget om for å gi bedre støtte overfor de gode kundene. Mye tyder på at det er godt mottatt i markedet, innsalget er bedre enn noen sinne. 


– Det er gått helt fantastisk. Vi har hatt et veldig mye større innsalg enn tidligere og truffet bredere og dypere hos butikkene, sier Gina Loven, salgsdirektør i Brav.


– Vi er blitt mye mer selektive, og det er blitt godt mottatt i markedet. Vi har segmentert kundene, slik at det blir mer eksklusivitet.

Nå gjør vi det vi har sagt at vi skal gjøre, og det har vi fått veldig god respons på.


Opplever dere at markedet vokser?

– Jeg er ikke sikker på om markedet vokser så mye, men mange er blitt mer bevisst på å kjøpe produkter de tjener penger på. Vi har også signalisert at vi ikke kommer til å ha veldig store lagre. Det er et budskap vi har brukt mye tid på å få ut. Vi skal selvfølgelig ha nok varer til kundene våre, for det er viktig at de butikkene som kan selge de tekniske produktene våre, får det de skal ha.


Brav går hardt ut for å redusere mengden overskuddsvarer i markedet


– Vi vil ha slutt på at kunder kjøper inn for salg. Vi sier mye nei, spesielt til nye nettaktører. Det eneste de har å konkurrere på er pris, og det er bare ødeleggende for alle.


Vekst i egne salgskanaler

– Vi bygger opp egne digitale salgskanaler for å snakke enda mer direkte med sluttbruker. Dette gir oss enda mer innsikt i forbrukernes behov som vi igjen viderefører til kundene våre i bransjen, sier hun.


Halvert salgskorps i 2020

– Vi var veldig spent på responsen fra kundene på at vi byttet ut gode, erfarne selgere med digitale verktøy. At innsalget for kommende sommer og neste vinter er bedre enn noensinne tar vi som gode signaler.

Vi halverte salgskorpset i Norden sommeren 2020, vi måtte slanke organisasjonen og gi rom for fremtidens verktøy - dette er spesielt godt mottatt fra de kundene som ønsker slike verktøy velkommen, sammen med en selektiv distribusjon skal vi fortsatt fokusere på kvalitet i produktopplæring og enda tettere dialog med de beste kundene, så vi gleder oss over at verktøyene og det nye selgerkorpset nå er i gang.

 

Innsalget til Deviold of Norway er straks i mål

– Vi er ikke helt ferdige med innsalget for neste vinter, sier Øystein Bomo, salgsdirektør i Devold of Norway.

 

Innsalget til Devold of Norway er lagt opp med to ordrefrister, i tråd med selskapets uttalte strategi om å vokse internasjonalt.


– Vi må tilpasse oss det Europeiske markedet med tanke på ordrefrister. Vi ser at de store «keyaccountene» ønsker å sette ordrene tidligere enn noen gang, mens destinasjonsbutikker, spesialistene og de mindre aktørene, ønsker å plassere ordrene så sent som mulig, for å redusere risiko, forklarer Bomo.

 

Vanskelig å sammenligne

Bomo bekrefter at mengden av forhåndsordre sammenlignet med fjoråret er svært god, men påpeker samtidig at det var et spesielt år å sammenligne noe som helst med.

 

– Vintersesongen 2019/2020 hadde sine kjente utfordringer. Det var varmt i været både før og etter jul, med påfølgende Gresvig konkurs og alt for mange varer i markedet. Dette preget mengden forhåndsordre til høsten 2020, men til gjengjeld så ble suppleringen for høsten 2020, svært god.

Sammenligner vi innsalget med sesongen 2019/2020, som var et mer normalt år mht forhåndsordrer, så har vi en sunn og markant vekst.

Vokser med de innovative produktene

Øystein forteller at mengden forhåndsordre øker, og at de er veldig godt fornøyde.


– Siste seks årene har vi jobbet målrettet med innovasjon som konkurransekraft. Noe vi får til fordi vi har kontroll på hele verdikjeden, fra råvaren til produksjon på egen fabrikk.

 

Devold har flere produktlinjer som går jevnt og trutt, men Bomo nevner den tekniske serien Expedition som en vekst-vinner i markedet, en kolleksjon som vokser fra år til år. Den helt nye Kvitegga-serien er også en vinner både i Norge og internasjonalt.

 

Det er mange leverandører som satser mer på egne salgskanaler, hva er Devolds strategi?

– Vi har en solid B2B plattform, som er riktig og viktig for oss, men DTC øker hos oss, som for alle andre.


Active Brands; "Vi er godt posisjonerte"

Styrken til Active Brands er at vi har merkevarer som dekker et bredt behov i sportsbransjen, sier Dæhlie-sjefen, Øystein Bråta.

 

Active Brands kom seg godt gjennom fjoråret fordi de kunne levere til de fleste aktivitetstrendene gjennom året, enten det var sykkelhjelmer, fjellski, ull eller langrennstøy.


– Vi er godt posisjonerte, konstaterer Bråta.


Det har vært en spesielt god sesong for merkevaren Dæhlie, både nasjonalt og internasjonalt. Både skiføret og strenge smitteverntiltak har løftet fokus og engasjement rundt langrennssporten, og mange nye skiløpere er kommet til.

 

– Vi har et bra innsalg for neste vinter. Vi tar store steg internasjonalt, og har hatt en fantastisk vinter for langrenn i Nord-Amerika. Men vi har også hatt veldig godt gjennomsalg i det norske markedet.


Bråta sier det hjelper godt med en kjempestart på året med snø i storbyene, det setter god fart på salget.


– Det er vanskelig å si om vi vokser fordi vi tar markedsandeler, eller om det er selve langrennsmarkedet som vokser. Men det har vært en spesielt god utvikling for Dæhlie, som har hatt en vekst bedre enn snittet.


Espen Krogstad forlater selskapet i sunn vekst

Espen Krogstad, som nå går av som toppleder i Active Brands, forlater et selskap i sunn vekst.

Når han oppsummerer innsalget for tekstil i det norske markedet, på tvers av alle merkevarene, ligger ordremengden et sted midt mellom 2019 og 2020 nivåene.


– En stor andel av salget av Active Brands merkevarer, går fremdeles gjennom de fysiske butikkene. Derfor ble selskapet merkbart rammet av omstruktureringen i Gresvig, covid-restriksjonene, men mest av alt, av høye varelagre. Likevel endte 2020 som vi hadde estimert når vi fikk oversikt over problemstillingene på vårparten i fjor, sier han.


Krogstad påpeker at selv om det nå er færre butikker i det norske markedet, så er de som er igjen optimistiske og sportsbransjen har all grunn til å se lyst på fremtiden.


– 2020 avslutningen ble bra med en vinter som gikk over i en knallstart på nyåret. Vi tror vi har havnet på et riktig nivå i markedet. Det er en følsom balansegang. Vi vil ikke at butikkene skal sitte igjen med for mye varer, men vi kan heller ikke uten videre ta over den risikoen butikkene ikke ønsker å ta. Vi satser på at vi sammen med våre kunder har funnet den rette balansen inn mot høsten.

Vokser ute

I løpet av 2021 vil ca. 55 prosent av salget til Active Brands være utenfor Norge. Kari Traa selger stabilt i Norge, men 70 prosent av salget er nå utenfor landets grenser. Merkevaren Johaug står fremdeles sterkest lokalt, men ca. 80 prosent av salget i det norske markedet.

Tilbake
 

Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy

 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer
 
Silje Garberg Ree blir ny leder av Bergans
 
VAUDE introduserer Aqua Back Recycle: Miljøvennlige vanntette sykkelvesker for eventyrere
 
Sykkelmekanikerutdanning fra
høsten 2024