God oppslutning om Stadions fysiske messe

Endelig kan vi møtes! Denne uken inviterte Stadion til messe med et faglige og sosialt program som strakk seg over 2,5 dag. Med 300 forhåndspåmeldte deltagere tydet det på at daglig leder i Stadion, Gisle J. Daviknes, traff godt med det nye messeformatet.


Etter over 2 år med møter på ulike digitale plattformer, kunne endelig aktører fra sportsbransjen møtes fysisk.

55 utstillere og ca. 85 butikker var på plass mandag morgen for å handle, knytte kontakt og møte nye og gamle kollegaer i sportsbransjen.  

Nytt messeformat

Når samfunnet og mulighetene åpnet igjen etter 2 år med restriksjoner og pandemi, ønsket Stadion å skape en ny fysisk handelsarena for sine medlemmer og samarbeidspartnerne. En kopi av gammel modell var aldri et alternativ.


– Vi mener at å kjøre en copy/paste av tidligere messeformat er en altfor defensiv holdning. Handelsarenaen og behovene har endret seg i løpet av de siste årene og den digitale messeportalen vår har fungert godt under pandemien. Men, folk ønsker fortsatt å møtes. Vår løsning ble derfor å legge til rette for en messeløsning som kombinerer den fysiske og digitale handelsarenaen, forklarer Daviknes.


For mange av aktørene er det blitt for dyrt å delta på fysiske messer slik som for eksempel Norspo. Derfor la Stadion sin messe til Oslofjord Convention Center, ca. 10 mil sør for Oslo.


– Vårt ønske er å senke transaksjonskostnadene. Her er det enkle og effektive stand-løsninger som senker terskelen for å delta. Prisen kan ikke sammenlignes med hva andre arenaer tar for kvadratmeteren.


Daviknes understreker at den enklere messeløsningen er ment å fungere i kombinasjon med den digitale messeportalen.


-Det er ikke alle som har anledning, tid eller økonomi til å reise hit for å delta på dette arrangementet for å handle, da er det viktig at de kan gjøre sine innkjøp digitalt.  

Markedsplassen

Det har alltid vært avgjørende å kjøpe inn de rette produktene til den butikken du driver. Mange er blitt god på digitale prosesser, men det er lite som slår muligheten til å se og føle.

Innkjøpere var glade for igjen å kunne se fargepalettene, føle materialkvalitetene og studere detaljene på ekte.

Utstillerne vi snakket med satte også stor pris på å endelig kunne vise produktene sine fysisk, men ikke minst for å få gitt en skikkelig presentasjon av sine varer.

Utstillerne meldte om god trafikk på standene, selv om det var for tidlig å si noe om salget. det var også litt strekk i laget på hvor gode de ulike leverandørene hadde vært på å forhåndsbooke møter. 


Enkelte reagerte på valg av lokasjon for messen, men det hadde ingen ting med messformatet eller gjennomføringen å gjøre. For fra et nøytralt ståsted, tilbyr gigantiske Oslofjord Convention Center alt på ett sted til priser og fasiliteter ingen kan matche. Dermed ble det en svært effektiv og enkel messe å delta på.

Bransjen post covid

Selv om messen var det viktigste på agendaen disse 2,5 dagene, var det også et faglig opplegg.

Onsdagen startet med et inspirerende foredrag «Forbrukertrender retail og sport/friluftsliv post covid» ved Louise Byg Kongsholm fra danske pej gruppen. Hun ville at alle i salen skulle reflektere over hva vi har vært gjennom de siste to årene.

Kongsholm viste til Den canadiske trendforskeren Jeremy Gutsches «Kaosmodell» som sier at etter en krise, som pandemien, følger en periode med kaos. Der er vi nå. Samfunnet har våknet opp, Putin herjer, og vi er i en tid med litt for mye kaos til at retningen videre er klar for oss.


Dette var en liten trøst til mange i sportsbransjen som føler på en gryende uro i et tregt sportsbransjemarked om dagen. Ifølge modellen er dagens situasjon et øyeblikksbilde og ikke et uttrykk for hvordan nærmeste fremtid vil se ut - så, hvordan markedet utvikler seg, vet vi altså ikke.


At netthandelen har stoppet opp, skyldes i mange tilfeller at mange kunder heller tar en etterlengtet tur i de fysiske butikkene – eller ønsker å bruke penger på andre ting en periode. Hvor dette forbruksmønsteret stabiliserer seg er også uklart, men at aktiviteten på nettet går ned nå, bør ikke overraske noen, påpekte Kongsholm.

 

Tilbake
 

Stort verdipotensial i eksport for norsk sportsbransje

 
Nullvekst for sportsbransjen i år
 
Feiret med gående konferanse
 
Strategi
Hva kan bedre tilfredsheten hos kunder i sportsbransjen?
 
Dæhlie tilbake som sponsor for langrenn