ASICS donerer 100.000 kroner til Aktivitetsalliansen

-ASICS er stolte av å gi 100.000 kroner til Aktivitetsalliansen! Vi støtter dermed en organisasjon som jobber for å fremme fysisk aktivitet og gjøre det til en naturlig del av hverdagen. Hos ASICS er vi overbevist om at fysisk aktivitet er avgjørende for både fysisk og mental helse. Vår visjon er å inspirere til en aktiv livsstil slik at flere kan oppleve de positive effektene bevegelse har på både kropp og sinn. Ved å støtte Aktivitetsalliansen ønsker vi å bidra til deres viktige arbeid med å senke terskelen for deltakelse i fysisk aktivitet, og fremme vårt felles mål om å inspirere flere mennesker til å trene, slik at alle kan oppnå en sunn kropp og et sunt sinn, sier Salgssjef i ASICS Norge, Andreas Hellerud.



-Denne donasjonen er naturlig for oss i ASICS, da vi deler en felles visjon med Aktivitetsalliansen om å gjøre fysisk aktivitet tilgjengelig for alle. Vi håper vårt bidrag kan være med på å skape en enda større positiv effekt i samfunnet, fortsetter Andreas Hellerud.

 

-Vi er utrolig takknemlige og stolte over å motta donasjonen fra ASICS, og gleder oss til å bruke den på nye tiltak som kan få flere i fysisk aktivitet, sier Anders Hall Grøterud og Lars Erik Mørk i Aktivitetsalliansen.

 

Fra Lørenskog til Nydalen

ASICS Norge flyttet inn i helt nye lokaler hos Norwegian Property i Sandakerveien 138 i Nydalen under første kvartal 2024. Frem til da hadde selskapet sittet på Luhrtoppen 2 i over 20 år og dette er faktisk første gang hele kontoret har base i Oslo

 

Fremgang i Europa gir kred i Japan

-Den generelle positive utviklingen vi har i Europa gjør at vi får mer og mer innflytelse globalt. På det vi kaller SPS (kort for Sport Style), eller mote om du vil, har vi opplevd en utrolig positiv utvikling dette tiåret. Vi tar stadig markedsandeler i en rekke kategorier, vi vinner priser og øker preferansen blant forbrukerne. Vi er selektive med hvem vi jobber med og har strenge kriterier vi følger med hensyn til distribusjon, sier den norske salgssjefen Andreas Hellerud.

 

-ASICS var posisjonert som nummer 1 løpemerke i Norge i mange år og var størst rundt tusenårsskifte. Denne posisjonen holdt merket frem til topp årene 2012 og 2013 når vi leser Proff.no. Det var i denne perioden at skiftet fra å være distributør under Bertel O. Steen til å bli en såkalt Sub under Mor i Japan fant sted. Etter noen år tok ASICS et strategisk valg om å begynne på nytt i Norge. Nå opplever vi en positiv synergi i måten vi jobber på, hvordan vi i dag markedsfører oss kontra hva vi gjorde for noen få år siden og ikke minst med tanke på produktene vi introduserer. Fra 2020 har vi både introdusert helt nye modeller og oppgradert eksisterende modeller med stort hell. Vi tar markedsandeler fortsetter Andreas Hellerud.

 

ASICS vil bli førstevalget av norske løpere

- Målet vårt er å ta samme posisjon i Norge som i resten av Europa, å bli #1 på løp igjen. Men vi har ikke nødvendigvis en ambisjon om å overgå tallene fra 2012/13. Vi ønsker å være en god samarbeidspartner for kundene våre, en som bidrar på både topp og bunnlinje. Men det er et samarbeid. Vi ser oss selv som en Premium-varemerke og vi ønsker at konsumentene også ser oss på den måten. Det innebærer at våre samarbeidspartnere også klarer å hjelpe oss med dette. Noe som også innebærer at vi må få frem tekstilene våre, virkelig befeste oss som et "head to toe" Premium løpemerke. Utover dette sikter vi mot å beholde en solid posisjon innen fritidsdelen og så blir neste utfordring å ta tilbake posisjonen innendørs. Spesielt fokus på håndball, men også andre hallidretter, sier Hellerud.

 

ASICS støtter tiltak for mer fysisk aktivitet

-Å støtte Aktivitetsalliansen er et Norsk initiativ. Generelt er det å støtte opp om fysisk aktivitet en grunnsten i ASICS. Globalt støtter vi opp om flere tiltak som jobber for økt fysisk aktivitet.  Vi forsøker å bidra til å forbedre den fysiske folkehelsen, men også den mentale folkehelsen. I Norge har vi hatt et flerårig samarbeid med idrettslaget i BUL. Vi er hovedsponsor for ASICS Sentrumsløpet hvor vi absolutt ønsker flest mulig deltagere og vi ønsker å senke terskelen for folk til å bli med. I Sverige har vi blant annet et pågående samarbeid med Göteborgs friidrettsforbund der sponsoratet er rettet mot Göteborgsvarvet - verdens største halvmaraton. Dette er eksempler på nordiske løp som i aller største grad påvirker folkehelsen på en positiv måte både ved å oppfordre til fysisk aktivitet samt å være budbringer for den positive påvirkning fysisk aktivitet har på den mentale helsen, sier Hellerud.

 

-Etter å ha hørt på Anders Grøterud på Sportsbransjedagen skjønte jeg at vi hadde veldig mye til felles når det gjelder verdigrunnlag. Vi i ASICS lager som tidligere nevnt absolutt produkter for verdensmestere, men vi ønsker i veldig stor grad å tilrettelegge for alle. Merkevaren tilbyr produkter som passer et stort utvalg av befolkningen for å hjelpe alle til å yte så godt de kan eller vil. Vi står ovenfor en stor utfordring som samfunn med den belastningen Helsesektoren får i nær fremtid om vi ikke tar grep. Det er ganske lite som egentlig skal til, men vi mennesker er ikke alltid like flinke til å legge ned en innsats nå for noe vi får betalt for om 30 år. Så dette med Grønn resept er noe vi har stor tro på. Om vi kan få med oss alle fastleger til å kanskje skrive ut en resept på PT timer fremfor antibiotika tror vi det kan bli vinn for alle parter. Som Anders sa har folk ofte litt lettere for å høre på fastlegen sin, sier en entusiastisk Andreas Hellerud.

 

Om ASICS

ASICS ble grunnlagt i etterkrigstidens Japan. Et land i ruiner etter å ha tapt 2. verdenskrig uten stort håp for fremtiden. Men med amerikanske marinebaser kom også nye sporter/idretter, og Selskapets grunnlegger så idrett og lek gi håp og glede til barn og unge i Japan. I 1949 etablerer han ONITSUKA Shokai med en basketballsko i spissen nettopp for å bidra til den oppløftende effekten idrett kan ha på folk. Senere skiftet selskapet navn til ASICS som et akronym for det latinske utrykket; Anima Sano In Corpore Sano – et sunt sinn i et sunt legeme. Asics har sitt hovedkontor i Kobe i Japan. Det norske kontoret har åtte ansatte selgere, markedsførere og kundeservice. Det nordiske hovedkontoret er i Göteborg og EMEA kontoret er i Hoofdorp utenfor Amsterdam i Holland.

Tilbake
 

Cruit AS rekrutteringsbyrå, partner til Norsk Sportsbransjeforening

 
PORTRETTET – Chrisco Sport AS vokser
 
Fenix Outdoor kjøper 65% av aksjene i Devold
 
Camp Norway med suksess på American Birkebeiner
 
Differensiert sportsbransjemarked