Økende etterspørsel etter ulike avanserte bærbare enheter og sykkelprodukter sørget for at Garmin kunne levere rekordgode resultater for fjerde kvartal 2020. Selskapet med hovedbase i Sveits, som også lager utstyr for luftfarts- og bilindustrien, rapporterte en inntektsøkning på 23 prosent 1,35 milliarder dollar for de 13 ukene, frem til 26 desember – takket være vekst innen sport og friluftsliv.
Bruttomarginen økte med 0,5 prosentpoeng til 58,5 prosent, mens driftsmarginen økte med 2,4 prosentpoeng til 27,5 prosent.
Sport-fitness-segmentet økte med 26 prosent til 470,8 millioner dollar, drevet av sterk etterspørsel etter avanserte multisportklokker og sykkelprodukter, noe som førte til at driftsinntektene i segmentet økte med 75 prosent til 128,8 millioner dollar. I løpet av kvartalet lanserte selskapet Tacx Boost, en innendørs sykkelrulle med en magnetisk brems og manuell motstandskontroll.
Inntektene fra frilufts-segmentet spratt opp 40 prosent til 411,9 millioner dollar, ledet av sterk etterspørsel etter teknisk avanserte sportsklokker, mens driftsinntektene økte med 55 prosent til 179,0 millioner dollar. I løpet av kvartalet lanserte gruppen Mk2i dykkeklokke og T1 senderen, som gjør det mulig å overvåke tanktrykk, resterende lufttid og luftforbruk.
Innen segmentet for båtelektronikk fikk Garmin en inntektsøkning 48 prosent til 171,5 millioner, og for elektronikk til bil, 11 prosent opp til 140,1 millioner dollar. Men for luftfartssegmentet falt inntjeningen med 19 prosent til 156,9 millioner dollar i fjerde kvartal.
Totale driftskostnader i fjerde kvartal var 420 millioner dollar, en økning på 16 prosent fra året før, på grunn av kostnader for ingeniørpersonell og andre kostnader knyttet til FoU-programmer. Nettoinntekten falt med 7,5 prosent til 333,5 millioner dollar.
Garmins salg for 2020 økte med 11 prosent til 4,186 milliarder dollar, ledet av en vekst på 26 prosent innen sport-fitness, der inntektene nådde et nivå på 1,317 milliarder dollar, og 23 prosent innen sport og friluft, noe som skapte inntekter på 1,128 milliarder dollar.
Konsernets bruttomargin falt med 0,2 prosentpoeng til 59,3 prosent, mens driftsmarginen holdt seg flat på 25,2 prosent. Nettoinntekten forbedret seg med 4,2 prosent til 992,3 millioner dollar.
For 2021 forventer konsernet at årsinntektene vil gå opp med om lag 10 prosent til 4,6 milliarder dollar med vekst i alle segmenter. Bruttomarginen er anslått til 59,2 prosent, mens driftsmarginen kan falle til 23,5 prosent.