Futurenatural er en årets tidligste nyheter fra Adidas.

Futurenatural er en årets tidligste nyheter fra Adidas.

Fremgang på resirkulerte materialer

I løpet av 2021 vil mer enn 60 prosent av Adidas' produkter bli laget med bærekraftige materialer som resirkulert polyester eller bærekraftig bomull, ifølge selskapet. Innen 2024 vil merkevaren kun bruke resirkulert polyester. All bomullen den bruker har vært av den bærekraftige sorten siden 2018.

Neste mål er å oppnå «global klimanøytralitet» både i egen virksomhet og i hele verdikjeden innen 2050.


Ser man på produktene er denne innsatsen mest synlig i en rekke Sneakersmodeller. Futurecraft Loop, som har komponenter laget av ett enkelt materiale smeltet sammen uten lim, har vært i prototype-produksjon siden 2019. Andre generasjon av denne modellen er selskapets første til å bli produsert kun med materialene fra forrige generasjon. Adidas fikk malt opp de gamle skoene og matet massen tilbake i produksjonslinjen.

Et samarbeid med lignende mål begynte i 2015. Da slo Adidas seg sammen med miljøorganisasjonen, Parley for the Oceans. Adidas' første sko laget av Parley-samlet havplast ble vist ved hovedkvarteret til FN samme år. Siden da har selskapet produsert "mange millioner par" av slike sko - inkludert 15 millioner i 2020 alene. Adidas håper å ha økt dette tallet med to millioner for 2021, ved hjelp av de 7000 tonn plast som er samlet så langt for formålet. Dette tilsvarer totalt rundt 350 millioner plastflasker.


Selskapet har jobbet med ulike partnere om andre bærekraftige materialer som alternativer til lær og bomull. Det ene er et alternativ til lær laget av soppmaterialet kjent som mycelium, som Adidas håper å være den første til å bruke det i sko. Et annet materiale, som for tiden er under utvikling av en finsk oppstart kalt Infinite Fiber, er et bomullslignende materiale skilt ut fra gamle klær.


Selskapet samarbeider nå med leverandører for å redusere egne karbonutslipp og vannforbruk. I 2019 forpliktet de seg til å nå «Vitenskapsbaserte mål», slik at uavhengige eksterne firmaer kunne evaluere fremdriften.

For å klare og finansiere disse, og andre mål innen bærekraft og samfunnsansvar, utstedte Adidas en bærekrafts obligasjon verdt 500 millioner euro i september. Det ble fem ganger overtegnet.

Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy