Innovasjon

Fokuserer på det de kan best

Innovasjon er helt avgjørende for at Rottefella skal holde seg relevante. Det er et tøft marked for de aller fleste om dagen, med mye usikkerhet og bekymring.

Når sportsbransjen i tillegg har hatt en veldig tøff start på vinteren med konkurser og grønne enger i store deler av Norge, blir det viktigere enn noen gang å pleie kjernekompetansen og bruke krefter på det som er mulig å påvirke.


– Vi er veldig glade for at vi har «Move», som gir butikkene en nyvinning som kan øke verdien av skipakkene de selger og som gjør det mulig å tilby oppgradering av de skiene man har, sier Tanja Øglænd, markedssjef i Rottefella. 

 

I 2018 kuttet Rottefella helt ut klessatsingen sin for å kunne starte 2019 med fullt fokus på kjerneproduktet – bindinger. Torstein Myklebostad, daglig leder i Rottefella, lovet da slutt på fokus-lekkasje til andre kategorier.


I dag er det 5 produktdesignere og ingeniører hos Rottefella som kun jobber med bindinger.

 

– Vi er et lite selskap med et stort produktutviklingsteam. Fordi all produksjon skjer i Norge har vi stor fleksibilitet og er rigget til å utvikle, teste og lansere raskt, forteller Øglænd.

 

Move har vært redningen for Rottefella. Produktet har gjort at mange forbrukere har fått et mer aktivt forhold til muligheter en binding kan by på.

Nytt systemet

– Vi har klart å få fokus på bindingen som en viktig del av skien. Sportsbutikker og aktive løpere har lenge kjent til fordelene med å flytte bindingen, og nå har denne kunnskapen også nådd ut til forbrukere som er glade i å gå på ski. Det passet godt for lanseringen av MOVE™Switch, at felleski var i sterk vekst fordi måten å justere for bedre feste eller glid på felleski er ved å flytte bindingen.

Nye modeller

Det aller nyeste fra Rottefella er MOVE™Race som kan flyttes enda raskere enn forgjengeren.


– Vi ser flere muligheter til å innovere på MOVE™ plattformen for å dekke alle forbrukerbehov, og vi har en ambisjon om å få MOVE™ på alle ski, sier Øglænd.

Nye produkter i fremtiden

Utviklingsteamet går gjennom omfattende testing av hver enkelt del og hele løsninger: Labtester, styrketester, frystester og snøtester i alle snøforhold. Videre testes produktene av profesjonelle interne og eksterne produkt-testere, i tillegg til aktive løpere.


– Vår visjon er at vi skal gjøre det enklere å komme seg ut og vi skal være der i de gode opplevelsene. Vi har i første runde valgt å fokusere på det vi kan absolutt best, og det er bindinger, forteller markedssjefen.

Vil vokse på eksport

Rottefella definerer fokusområdet og hjemmemarkedet som Norge, Sverige og Finland. Men bindingsprodusenten er veldig store i Russland. Ifølge Myklebostad står disse landene til sammen for ca. 80 prosent av skimarkedet i verden.
Nord-Amerika er ikke et spesielt stort marked for Rottefella i dag, men landet er stort og Myklebostad tror det kommer til å bli et viktigere marked fremover.

 

– Det bor 120 millioner mennesker i de områdene av USA der det er snø. Her er det mye gammelt utstyr, vi vil gi kundene en grunn til å kjøpe nytt, sier Myklebostad.


I dag er over 60 prosent av salget til Rottefella eksport.

 

 

 

Tilbake
 

OutDoor by ISPO 2020 er avlyst

 
Februar ble en sterk måned for sportsbutikkene
 
Bransjenytt
Bra trykk på årets On Snow
 
XXL har sendt permitteringsvarsel til ca 1000 ansatte i Norge
 
Ålesund skal bli sykkelby