Fotokred: Fischer Sports GmbH

Fotokred: Fischer Sports GmbH

Fokus på opplæring i Finor

-Jeg er glad jeg selger skiutstyr og sykkelhjelmer og ikke hengekøyer om dagen sier sjefen i Finor, Harald Martinsen. -Jeg er mer optimist enn jeg var for et halvt år siden. Noen av kundene våre fremskynder forhåndsordre og det er bevegelse i markedet. Men vi har dårligere forhåndsordre enn det vi normalt har og som vi helst skulle hatt, fortsetter han.



Det er snøvær i lufta i idylliske Nittedal. Finor som er en av svært få gjenstående importører ønsker velkommen til et eldorado for skientusiaster. Egentlig en godtebutikk, der Fischer sine langrennsski, randoneeski, alpinski, skisko i alle varianter og One Way staver er ryddig plassert i showrommet. Og jammen meg er deler av veggen preget av Catlike hjelmer. Et nytt varemerke hos Finor, skal det vise seg.

 

Fokus på opplæring

-Vi har mye kursaktivitet, det er mange som melder seg på våre opplæringskurs. Både over Teams og gjennom fysisk oppmøte. Det er vi glad for. Vi er veldig opptatt av at kunder som kjøper produktene våre blir fornøyde skiløpere. Da må utstyret passe den enkelte og kunnskap fra selgerne er helt nødvendig, sier Martinsen.

 

Harald Martinsen er opptatt av å holde seg i form. Når han ikke går på ski på vinteren, så løper, sykler og går han på rulleski. Helst fire ganger i uken, men det blir ofte med tre. Også går han til jobb. Selv om det ikke akkurat er så mye å skryte av, fra showrommet kan han se om det er noen på kjøkkenet hjemme i huset. Det er to minutter unna…

Markaskiene er viktigst

-For Fischer sin del, ser det ikke ut til at folk kjøper så mye billigere skiutstyr sammenlignet med før. Volummodellene i nordisk markedet er markaskiene Fischer Twin Skin. Det selges fortsatt mest smørefritt, men noe tyder på at det er litt mer bevegelse i smørbare ski, sier Martinsen.

 

Norsk Sportsbransjeforening beregner skimarkedene hvert år, og vinteren 2022/23 ble alpinmarkedet beregnet til ca 80 000 par og nordisk markedet til ca 260 000 par. Begge deler er en god del lavere enn tidligere, og det er særlig rart når vinteren var så god. -Vi har litt for mye varer på lager vi også. Jevnt over litt for mye av alt. Sist vinter var første vinteren det var gode skiforhold der det ikke ble solgt mye langrennsski, sier han. -Vi bommet litt vi også, som mange andre. Men det er ikke krise, vi har samme bemanning som før, fortsetter Martinsen.

Tilbake
 

Meld deg på Sportsbransjedagen 2024 før 25.mai til Early Bird priser!

 
OutDoor by ISPO 2024: München venter på deg!
 
Opplev suksessen med Pie VAT: En inspirerende historie med Anton Sport
 
VAUDE - Innovative bærekraftige Bikepacking-produkter
 
Aclima kåret som beste merkevarebygger under Årets Industrikonferanse.