– Heldigvis har vi klart å se muligheter i krisen, sier Pål Wibe konsernsjef i XXL.

– Heldigvis har vi klart å se muligheter i krisen, sier Pål Wibe konsernsjef i XXL.

– fjerde kvartal var en skikkelig "hjemmeseier"

XXL økte salget i Norge med 20 prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor. Sportskjeden omsatte for 2,6 milliarder kroner i årets siste og viktigste kvartal, og fikk et resultat før skatt på 57 millioner kroner.


Koronapandemien satte fart på etterspørselen etter sportsutstyr i Norge. Pandemien i kombinasjon med en kaldt og god vinter den siste måneden, ga også en sterk avslutning på 4.kvartal for sportskjeden.

Opptur

I forrige 4. kvartalsrapport fra XXL la styret frem et resultat før skatt på minus 423 millioner kroner. 4. kvartal 2020 endte med et resultat før skatt på 57 millioner kroner.

Driftsresultatet før avskrivninger endte på 327 millioner kroner, året før endte det med minus 209 millioner kroner i samme periode.

Den totale omsetningen for XXL i fjerde kvartal økte med 10,9 prosent og endte på 2572 millioner kroner, mot 2319 millioner kroner året før.

Lykkes på nett

XXL varslet tidlig i året som gikk at selskapet jobbet med en ambisiøs vekststrategi for den digitale handelsplattformen. Stengte butikker i peroder av året ga online-shoppingen en ekstra boost, økningen fortsatte også for XXL som avsluttet 4. kvartal med 57 prosent økning i nettsalget sammenlignet med året før.

Veksten i nettsalget har skutt fart inn i det nye året, som i januar økte med over 100 prosent, sammenlignet med januar i fjor.

900.000 pakker ble levert i løpet av 4. kvartal og i underkant av 3.300.00 pakker i 2020.

Økt etterspørsel

Stengte treningssentre og sosial distansering som følge av omfattende smittevernstiltak, satte også fart på etterspørselen etter hjemmetreningsutstyr.

XXL rapporterer om en 93 prosent vekst i kategorien «exercise og fitness». Men, også innen kategoriene friluft og sykkel var veksten betydelig med hhv 39 prosent og 22 prosent.

"hjemmeseier"

– Norge er vårt største og viktigste marked, og fjerde kvartal var en skikkelig «hjemmeseier». Salget økte med 20 prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor, og vi får markedsandeler fra våre konkurrenter. Vi har forbedret tilbudet vårt i de viktigste vintersportene, og pandemien har også ført til en kraftig økning i kategorier som hjemmetrening og friluftsliv, sier konsernsjefen i XXL, Pål Wibe.

Solid start

Pål Wibe tiltrådte som XXL-sjef 1. april 2020, omtrent samtidig som etterspørselen etter sportsutstyr tok av da nedstengningen ble et faktum. XXL kom raskt opp i fart igjen, og i løpet av fjoråret solgte XXL varer for totalt 10,4 milliarder kroner, over 1,4 milliarder mer enn året før.


– De siste månedene har vært berg-og-dal-bane, med stengte butikker både i Norge og Østerrike. Heldigvis har vi klart å se muligheter i krisen. For eksempel har vi overbevist flere kunder om å handle på nettet. Jeg er stolt av innsatsen våre kolleger har lagt inn det siste året, og spesielt de siste ukene. Nå gjenåpner vi butikkene igjen, og forhåpentligvis er vi nærmere enden av pandemien, sier Wibe.

Nytt år

Året har startet sterkt for XXL, men selskapet forbereder seg på nok et uforutsigbart år i lys av covid-situasjonen. 

To nye butikker er signert for 2021, 1 i Sverige og 1 i Østerrike. Ambisjonene er fremdeles å ta markedsandeler og å styrke lønnsomheten.


Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer