Fjällräven styrket seg ytterligere på bærekraft i 2023

Fjällräven har nylig offentliggjort sin CSR-rapport for 2023, som gir en detaljert oversikt over selskapets tiltak innen bærekraft. Fjällräven er klar over hvilken påvirkning de har på miljøet, der små valg rundt et produkt kan ha store innvirkninger på naturen. Derfor har bærekraft alltid vært en kjerneverdi for dem, og det er denne verdien som ligger til grunn i alt de gjør.



–Det er inspirerende å jobbe i et selskap som ikke bare snakker bærekraft, men som faktisk gjør det de kan i alle ledd. Vi opplever at flere og flere av våre kunder- og sluttbrukere er mer opptatt av å ta bærekraftige valg. De vet hva de vil ha, sier Stine Frimann, Country Manager i Fenix Outdoor Norge.

 

Hvorfor er bærekraft så viktig for Fjällräven?

Fjällräven har forpliktet seg til å sikre at fremtidige generasjoner kan oppleve naturen på samme måte som det vi kan. Å jobbe med bærekraft er en prosess hvor man aldri kommer i mål. Når milepæler er nådd, heves kravene og arbeidet fortsetter, blant annet ved å hele tiden evaluere og forbedre målene for utslipp, kjemikalier, råmaterialer og energien som kreves for å produsere og resirkulere produktene.

Fjällräven har en vitenskapelig tilnærming til bærekraft og holder seg kontinuerlig oppdatert. En viktig del av dette er å være transparente, og dele både det man får til og områder hvor det trengs forbedring– derfor inneholder CSR-rapporten både hva de har oppnådd, og hva som kan bli bedre.

 

Noen høydepunkter for 2023:

  • 73% bruk av foretrukne fibre vs. 63% i 2022
  • 100% fornybar elektrisitet på egne og andre fabrikker de drifter
  • 89% foretrukket ull vs. 82% i 2022
  • 97% organisk bomull vs. 96% i 2022
  • 18 000 produkter reparert globalt vs. ca. 5 000 i 2021

 

Selv om fremgangen er der, erkjenner Fjällräven at det fortsatt finnes mye å ta tak i. Et område med som kan forbedres er blant annet reduksjon av CO2-utslipp knyttet til produksjonen, samt øke bruken av resirkulert polyester. 

­–Vi er sammen om dette, sier Martin Axelhed, CEO i Fjällräven, og understreker at bærekraft er et samarbeid mellom produsent og forbruker. Når produkter brukes ofte og over tid, reduseres behovet for å kjøpe nytt, noe som minimerer miljøavtrykket ytterligere, sier han. 

Tilbake
 

Fysisk aktivitet, Makroøkonomi og Innovasjon under Sportsbransjedagene

 
Sportskjedenes andre kvartal
 
Gi din stemme til Sportsbransjeprisene 2024!
 
Netthandel løfter Northug
 
Meld deg på til Sportsbransjedagen 2024, 28. og 29.august.