Omsetningsvolumet i detaljhandelen gikk opp med 2,0 prosent fra januar til februar 2020, viser nye tall fra SSB. Dette skjer etter en økning på 0,5 prosent fra desember 2019 til januar 2020.
Sportsbransjen var den største bidragsyteren noe som nok i stor grad skylles oppryddingssalg hos mange aktører. Men, like fullt bekrefter det at folk er interessert i å bruke penger på sportsutstyr.
Den langsiktige trenden i detaljomsetningsindeksen viser nå at detaljhandelen nådde et toppunkt sommeren 2019, etterfulgt av en negativ utvikling utover høsten og en utflating de siste månedene. Denne utflatingen blir sannsynligvis midlertidig ettersom effektene av koronaviruset forventes å påvirke omsetningen i detaljhandelen for alvor fra og med mars.
De fleste bransjene hadde økning i sesongjustert omsetningsvolum i februar. Den største bidragsyteren til veksten var salg av sportsutstyr og fritidsbåter som hadde en meget sterk måned, og sto for en stor andel av den samlede veksten. Salg av byggevarer, klær, elektronikk og dagligvarer bidro også til økningen i denne perioden, melder SSB.
Økningen i omsetningsvolumet til sportsbutikkene kan ses i sammenheng med at februar ble preget av salg, samt at de foregående månedene har vært svake for denne bransjen blant annet som følge av snøfattig vinter i deler av landet. Dette bidro til betydelig vekst i omsetningsvolumet i februar.
Sesongjustert volum for detaljhandelsbedriftene gikk ned med 0,9 prosent i tremånedersperioden desember 2019 – februar 2020, sammenlignet med september 2019 – november 2019.
Tall fra Eurostat, statistikkontoret i EU, viste en økning i det sesongjusterte omsetningsvolumet for detaljhandelen på 0,6 prosent fra desember 2019 til januar 2020, samlet for landene i eurosonen. Tall for Norge viste en økning på 0,5 prosent i denne perioden.