Eksplosiv økning i nettsalget siste halvår

Mer enn hver tredje nordmann som har netthandlet under koronapandemien har kjøpt sport- og fritidsutstyr. Ifølge statistikk fra Klarna har netthandelen av sports- og fritidsutstyr økt med hele 90 prosent det siste halvåret, sammenlignet med samme periode i fjor.


Bare i løpet av de siste tre ukene i september økte nettsalget med hele 54 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. I perioden 21. mars- 21.september økte netthandelen innenfor kategorien sport og friluftsliv med hele 90 prosent viser Klarnas statistikk.


– I vår undersøkelse oppgir mer enn halvparten av alle nordmenn at de har vært mer ute i naturen siden koronaen kom i mars. Mange av våre nettbutikkpartnere har merket en kraftig økning i interessen for å kjøpe treningsutstyr, men også i salget av fritidsprodukter. Denne trenden ser vi fortsetter med full styrke nå i høst, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Handler mest sport- og friluftsutstyr på nett i Nord-Norge

De ivrigste til å handle sport og friluftsutstyr det siste halvåret har vært innbyggerne i Troms og Finnmark. Der handler de hele 37 prosent mer enn gjennomsnittsnordmannen innenfor kategorien. Deretter følger Nordland og Trøndelag (16 prosent mer enn gjennomsnittet.)

87 prosent økning i salget av fiskesett

Skitt Fiske har merket en kraftig økning i interessen for å fiske de siste månedene. 


– Vi har solgt mer enn 87 prosent flere fiskesett det siste halvåret enn vi gjorde i fjor. Også salg av annet fiskeutstyr, om det er stenger til 99 kroner eller 16 000 kroner, har gått over all forventning. Det er klart at koronaen har hatt en betydning for dette. Mens mange andre har måtte stenge ned sine aktiviteter har naturen vært åpen for alle, sier daglig leder i Skitt Fiske, Anders Amundsen. 


Han mener de kunne solgt enda mer hadde det ikke vært for utfordringene koronaviruset har skapt for levering av fiskeutstyret.

Flere vil trene ute

– Vi har hatt en ekstrem stor etterspørsel etter sykler så langt i år og har allerede nå omsatt for mer enn vi solgte for i hele fjor. Spesielt sykler i prisklassen 10-20 000 kroner til turbruk og lett trening har vi solgt mye av. Vår utfordring er nå å få nok sykler til å dekke etterspørselen, sier markedssjef hos Bikeshop, Raymond Andresen Poosz.


I fjor omsatte sykkelforretningen for 187 millioner kroner. 


Som de fleste sykkelforhandlere i sportsbransjen har de også merket en kraftig økning i etterspørselen etter elektriske sykler den siste perioden.


– Det har selvsagt en sammenheng med at langt flere ønsker å bytte ut kollektivtransport med bruk av egen sykkel for pendling til og fra jobb og skole. Det er nok mange som i løpet av de siste månedene har fått den første sykkelen de har hatt på noen år, sier Bikeshops markedssjef, Raymond Andresen Poosz.


Klarnas shoppingindeks for Sport og fritid, siste halvår

*Indeks 100 representerer den gjennomsnittsnordmannens handling i perioden 21. mars-21. september 2020. Et høyere eller lavere tall vise om innbyggerne i fylket handlet mer eller mindre per person i gjennomsnitt enn landsgjennomsnittet gjorde. Indeksen er justert i forhold til folkemengde.
Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer