DO2 og Dag Otto satser i sportsbransjen

I et sjarmerende lokale med grønne planter, bøker og Akerselva brusende utenfor, sitter gjengen fra DO2, og jobber med neste kolleksjon. Dag Otto er sprudlende og engasjert. Noen ville kanskje spørre seg hvordan han klarer å balansere så mange prosjekter.



– Jeg er jo godt voksen nå, men alder er absolutt bare et tall. Og jeg motiveres av mange baller i lufta, sier Dag Otto. Og det er han et levende bevis på.

Dag Otto er aktuell med Kompani Lauritzen tropp 2 i disse dager, og arbeidet med DO2 intensiveres.

 

– Jeg har alltid drømt om å lansere et eget sykkelmerke. Jeg har testet og brukt så mye forskjellig opp igjennom, og endelig kan jeg sette mitt eget preg på det. Jeg har jo nesten hele livet på sykkelsetet, og prøvet og feilet mye. Bib-shortsen vår er den beste jeg har prøvd noensinne, så den bør alle teste. Og sånt blir man jo stolt av, smiler Dag Otto.

 

Design og distribusjon

– Vi lanserte våren 2022, og merkevaren er kun å finne hos Anton Sport per nå, sier grunnlegger Svein Lierstuen. Han har jobbet med merkevaren siden oppstart, og mener DO2 har noe helt spesielt. Han forteller at design og fargepalett er viktig. Det skal appellere og se bra ut. Men det skal ikke gå på kompromiss med funksjon og kvalitet. Gjengen i Emdash Oslo står for det lekre og skandinaviske designet.

Svein legger til at DO2 produseres i Italia, med nøye utvalgte materialer, og bærekraft er implementert der det lar seg gjøre.

– Det som er spennende med merkevaren, er at farger og design har appellert til elite, noe som kan tyde på at Dag Otto er en populær mann og treffer mange, sier Svein.

 

 – Vi satser nå. Merkevaren har blitt meget godt mottatt, og vi har hentet Silje Vasvåg fra Northug som vår salg- og merkevaresjef, for å løfte merkevaren. Silje er en person som liker å gi gass og kjenner markedet godt - og det passer oss som hånd i hanske, forteller Svein videre.

 

 – Merkevaren appellerer veldig til meg, sier Silje. Designet er stilrent og kvaliteten er upåklagelig. Det hjelper at Dag Otto er sørlending, og at han inspirerer så mange, forklarer hun. Han har opplevd litt av hvert, men alltid klart å reise seg. Det er ekstremt motiverende, sier Silje.

Hun forteller videre at distribusjonsmodellen kommer til å være selektiv.

 

– Vi skal håndplukke passende kunder til merkevaren. Den skal bygges opp riktig og langsiktig, slik den fortjener, og butikkene skal få den oppfølgingen de fortjener. DO2 har allerede prestert i et tøft marked, og det skal den fortsette med, slår Silje fast. Hun forklarer at en norsk merkevare med navnet og tyngden til Dag Otto er naturlig inn i et sortiment i butikkene. Og sortimentet økes for vår/sommer 24 – noe som går naturlig sammen med satsingen.


Fra venstre: Silje Vasvåg, Kristian Thorsen, Martine Ludvigsen, Jakob Vege, Dag Otto Lauritzsen, Svein Lierstuen. Foran: Felix (Foto: Per Magne Dalen)

 

 

Far og sønn

Dag Otto er som nevnt veldig involvert, og ikke minst stolt over merkevaren. Han har stor innflytelse innenfor sykkelsporten og idrett generelt. Selv om han har lagt opp som idrettsutøver, har han fortsatt utallige timer på sykkelen.

 

– I og med at jeg har tilbragt over halve livet på sykkelsetet, vet jeg hva som er viktig. Det er også utrolig gøy at min sønn Stian og jeg er involvert sammen. Stian er nå Osteopat, og elsker sykkel. Og så er han like lidenskapelig med tanke på merkevaren som meg, sier Dag Otto.

Han sier det handler om lidenskap og passion. De er begge opptatt av produktutvikling og testing, og synes det er veldig inspirerende å ha et slikt prosjekt sammen.

 

#Hverdagstrimmen

Hvis det er én ting som får Dag Otto til å lyse opp, så er det «hverdagstrimmen». Det å motivere folk flest til å komme seg ut, om så bare litt, er viktig for DO2 og Dag Otto.

 

– Inaktivitet er den største utfordringen for norsk folkehelse. Derfor brenner jeg veldig for hverdagstrimmen. Det er så lite som skal til. Dag Otto snakker med stor innlevelse om hverdagstrim og sykkel. Han tror det blir mye sykkel i fremtiden. Det er et grønt skifte, og under korona begynte flere nordmenn å sykle til jobb. 

Dag Otto synes også det er spennende at skisteder bygger ut og lager sykkelaktiviteter og løyper til vår- og sommersesongen.

– Selvfølgelig skal ikke alle kjøre svart løype med fulldemper, men alle kan få inn litt hverdagsaktivitet, forklarer Dag Otto.

 

DO2-gjengen er selvsikker inn i bransjen. – Jeg har lopper i blodet og så er jeg på lag med en utrolig flott og dyktig gjeng i DO2, og vi satser nå. Det er aldri for sent å satse, smiler Dag Otto lurt.

Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer