Foto: Devold. Maria Lilly Flakk og Knut Flakk

Foto: Devold. Maria Lilly Flakk og Knut Flakk

Devold feiret 170-årsjubileum

Klesprodusenten Devold feirer i år sitt 170-årsjubileum, og det ble markert i Langevåg i Ålesund. Her var inviterte fra både inn- og utland samlet for å feire 170 år med kvalitetsprodukter av ull.



-Det var helt selvsagt for oss at jubileet måtte feires der det hele startet. Vi er en merkevare som er stolte av røttene våre, og som den dag i dag fortsatt har sterk tilknytning til Langevåg og Ålesund, sier eier Knut Flakk.

 

Det er 170 år siden den nyutdannede industrimannen Ole Andreas Devold grunnla klesmerket. Devold hadde med seg moderne mekanisk strikkeutstyr, og produserte strikket undertøy av ull, votter til fiskere og den tradisjonelle røde luen. Å bli et anerkjent merke var lettere sagt enn gjort, men etter 15 år var salget for alvor i gang. Devold var en pionér og bygde en av Norges første kraftstasjoner for elektrisk strøm, var raskt ute med elektrisk belysning og var en av de første i Norge som tok i bruk telefonen. Grunnleggingen av fabrikken gjorde også at mange som antakelig ellers ville emigrert til Amerika valgte å bli i Langevåg. Siden har klesmerket vært en suksesshistorie. I dag har Devold of Norway en omsetning på godt over 0.5 milliarder NOK og selges i over 25 land. Hjemmemarkedet Norge er ifølge Selskapet det klart største, men merkevaren har en god vekst i Norden og særlig i sentral Europa med Tyskland som motoren for veksten.

 

-Kompromissløs kvalitet i alle ledd av verdikjeden er kjernen av hva Devold har hatt fokus på og vil ha fokus på også fremover, og selskapet eier sin egen fabrikk i Litauen med ca. 350 ansatte. Alle produkter er «Made in EU» og består av naturlige materialer. Planen fremover bygger på videre sunn og bærekraftig vekst spesielt utenfor Norge, sier Kyrre Lømo, CMO i Devold of Norway

-Vi feirer imidlertid ikke bare fortiden vår, men vi ser også fremover mot en lovende framtid. Historien vår er fylt med innovasjon og engasjementet, og vi er spente på hva de neste kapitlene vil bringe, sier en entusiastisk Knut Flakk.

 

-Det er mange bevisste outdoor entusiaster der ute som i dag fortsatt ikke kjenner til funksjonell bekledning lagd av naturlige fibere. Så vi har en jobb å gjøre i kampen mot syntetiske materialer, legger CMO Kyrre U. Lømo i Devold til. Det er det som er konkurrenten vår. Andre aktører innen naturlige materialer heier vi på. Vi har mye spennende på gang både med tanke produkter og det å ta en endelig tydeligere rolle, sier Lømo.

Foto: Devold med alle sine modeller under 170-års jubileet


Hva med de neste 170 årene?

-Eventyrlyst, nysgjerrighet og en iboende skaperlyst har drevet utviklingen av Devold gjennom generasjoner i 170 år. Det er den samme kraften som gjør at vi nå ønsker å vokse ytterligere. Når kun 1% av det globale tekstilmarkedet består av produkter laget av ull, så er potensialet stort, sier Lømo.

- Jeg tenker alle ullprodusenter sammen har en jobb å gjøre når det kommer til å «utdanne» forbrukere om ulla sine kvaliteter. Ikke bare når det er kaldt og røft der ute, men også når det er varmt og klamt. Det er en krevende, men motiverende oppgave. Så vi har nok å drive med de neste 170 årene. Målet er jo at vi i all aktivitet bruker naturlige materialer. Vi er «in it for the longrun», avslutter han.


Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer