Salget av sportsutstyr gjorde et hopp i 2020. Foto: Garmin.

Salget av sportsutstyr gjorde et hopp i 2020. Foto: Garmin.

Det globale salget av sportsutstyr økte med 11 % i pandemiåret

Etter å ha vokst saktere enn de andre kategoriene, sko og tekstil, i mange år – med en økning på 3,5 prosent i 2019, spratt det globale markedet for sportsutstyr opp i 2020 med 11,3 prosent, til anslagsvis 90,76 milliarder dollar på grossistnivå. tallene er hentet fra en revidert årlig studie fra Sporting Goods Intelligence.


De førende segmentene var fitness, sykkel og friluftsliv. For vintersportsmerkene falt salget med anslagsvis 27,5 prosent, og spesielt brutalt rundt Alpene der mange skianlegg ble stengt på grunn av koronapandemien. Lagidretten ble også hardt rammet, fordi klubber og skoleidretter måtte avlyse nesten overalt.

Største delen av den globale fremgangen kom i USA, godt hjulpet av valutajusteringen med en nedgang på 6 prosent for amerikanske dollar mot euro.

Forhandlerne økte salget med 17,2 prosent til 41,5 milliarder dollar, mot en økning på 6,5 prosent til 49,2 milliarder dollar i resten av verden. I følge nyere amerikansk statistikk fortsatte økningen i første del av 2021, og overgikk nivåene før Covid 2019 inntraff.


Tallene fra den årlige studien Sporting Goods Intelligence gjennomfører er hovedsakelig basert på de offentlig rapporterte tallene fra de store leverandørene, og for 12-månedersperioden frem til årsskiftet. Tallene omfatter ikke tekstil.

SGI legger også til tall fra de private selskapene, der de er avhengige av innspill fra ledelsen og andre kilder, eller bruk av egne estimater. Det har vært vanskelig for SGI å få opplysninger fra vintersportssektoren i år, og spesielt fra Amer Sports som nå ligger under Anta Sports kontroll.

Sterkest vekst innen fitness

Sektoren med sterkest vekst i fjor, sterkere enn veksten i 2019, kom fra fitness. Flere forbrukere valgte å trene hjemme på grunn av corona-nedstengninger, og mange koblet seg på nye og eldre treningsplattformer. Peloton Interactive fortsatte å lede an, med en samlet salgsøkning på 139,5 prosent og havnet som det nest største selskapet etter Shimano, ifølge SGIs beregninger.


Sykkel- og komponent produsenter nådde en samlet økning på 17,5 prosent, godt drevet av stor etterspørsel etter kostbare elsykler og andre sykler til transport, i større grad enn til sport. Men resultatene varierte etter hvor hardt de ble rammet av alle slags begrensninger i leverandørkjeden. Uten disse utfordringene ville salgsøkningen vært høyere.


Golfselskaper hadde en samlet nedgang i utstyrssalget på 5,9 prosent på grunn av en laber vårsesong, selv om den ble etterfulgt av en sterk oppgang. Veksten fortsatte i 2021, med mange nykommere som trakk til sporten for sosial distansering.


Elektronikksegmentet/wearables-segmentet var i hovedsak flatt i fjor. Den store økningen for Garmins outdoor og fitness segment, ble utgjevnet av nedgangen hos Fitbit og GoPro.


Atten selskaper fikk hver seg en omsetning på over 1 milliard dollar i sportsutstyr i fjor, det er fire flere enn i 2019. De fem største selskapene, Shimano, Peloton, Garmin Outdoor & Fitness, Giant Group og Vista Outdoor, omsetter for over 2 milliarder dollar hver.

 

Tilbake
 

Årets viktigste møteplass for norsk sportsbransje, 28.-29.august

 
Opplev suksessen med Pie VAT: En inspirerende historie med Anton Sport
 
VAUDE - Innovative bærekraftige Bikepacking-produkter
 
Aclima kåret som beste merkevarebygger under Årets Industrikonferanse.
 
Alfa puster nytt liv i brukte sko