Den eneste konstanten er endring

Digitalt skifte, grønt skifte og krevende økonomi for både handelsaktørene og forbrukere: Årets handelskonferanse hos NHO, Retail Summit, hadde mye å ta tak i. Aldri før har det vært viktigere for handelsledere å følge med i timen.



Hvordan påvirker kunstig intelligens retail? Hvordan utnytte det kommersielle mulighetsrommet? Og hva skal egentlig til for å lykkes med lønnsomme, bærekraftige forretningsmodeller?  

 

Ledet av konferansier Tore Høylie, styreleder i Handel og direktør for innovasjon og EMV i REMA 1000, tok NHO Retail Summit 23 pulsen på de mest relevante problemstillingene akkurat nå.

 

Turboknappen er på

- Handelen har alltid vært en bransje som domineres av mye endring. Det som er spesielt nå, er at ting skjer så hurtig, sier Hilde Midthjell, CEO og gründer i HiMI Invest.

 

Sammen med 150 andre handelsledere, kom hun til Næringslivets Hus denne uken for innsikt og inspirasjon.

 

Sjeføkonom i NHO, Øystein Dørum, gav et makroøkonomisk overblikk, og kunne fortelle om krevende økonomi for både bedrifter og forbrukere. Det ser heller ikke ut til å bli lysere tider, med det første.

 

Til tross for et noe dystert bakteppe, var likevel NHO Retail Summit 23 preget av optimisme.

 

Utfordre det etablerte

På scenen stod også administrerende direktør i Farmasiet, Elisabeth Haug. Hun snakket om hvordan Farmasiet som nettapotek, utfordrer en 500 år gammel, tradisjonsrik bransje.

 

Å utfordre det etablerte, var på mange måter en rød tråd gjennom konferansen.

 

Blant annet snakket Jon Kåre Stene, partner og med-gründer i Skyfall Ventures, og med-gründer i Oda, om hvordan du som handelsleder best utnytter teknologi i tiden fremover. Og Siri Nordby, Industry lead retail i Microsoft, snakket om hvordan kunstig intelligens vil endre spillet – også for retail.

 

Det viktigste budskapet kom mulig fra konsernsjef i Komplett Group, Jaan Ivar Semlitsch: Vi er i en tid hvor alle må gjøre strenge prioriteringer og hvor du som leder må velge mellom rett og rett. Dette er de definerende øyeblikkene du som leder og din bedrift, alltid vil være preget av.

 

Vilje og drivkraft

Heidi Furustøl, leder for Etisk Handel, var moderator for panelsamtalen om bærekraft – et tema også Carl Aaby, administrerende direktør i IKEA Norge, snakket om i sitt foredrag.

 

- Alt i alt ble det klinkende klart at mye av endringene som skjer i samfunnet, treffer handelen først. Det er krevende, men det gir oss også muligheten til å påvirke og være drivere for utvikling. Sirkulærøkonomi er bare ett slikt eksempel. Kravene til grønn omstilling treffer handelen hardt. Er det noe NHO Retail Summit bekrefter, så er det at viljen til å utfordre det etablerte og skape endring – ikke minst når det kommer til bærekraft – den finnes i handelen, avslutter Linda Vist, bransjedirektør for handel i NHO Service og Handel.


Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer