Etter en omsetningsøkning for Zalando på nær 30 prosent i 2021, opplever netthandelsselskapet utfordrende tider etter gjenåpningen i årets første kvartal.
Omsetningen endte på 2,2 milliarder euro, et fall på 1,5 prosent målt mot fjoråret. Det justerte driftsresultatet endte på minus 51,8 millioner euro, etter et overskudd på 93,3 millioner euro i fjorårets første kvartal.
I rapporten til markedet skriver Zalando at den økende inflasjonen og de økte kostnadene for husholdningene har senket forbrukertilliten, mens gjenåpningen har «endret forbrukernes preferanser».
– Forretningsgrunnlaget vårt er sterkt, og vi tar skritt for å forbedre resultatene våre, sier Robert Gentz, administrerende direktør i selskapet.
Han understreker at Zalando har en langsiktig forretningsmodell og at de har evne til å tilpasse driften for å svare på kortsiktige utfordringer og forbrukernes etterspørsel.
Zalando forventer salgsvekst på 12–19 prosent i 2022, men ser nå salget i den nedre delen av anslaget. Selskapet venter fortsatt et driftsresultat på mellom 430–510 millioner euro, men også her nå i den nedre enden.
Boozt la nylig frem tall for første kvartal. Selskapet fikk en omsetning på 1,42 milliarder svenske kroner, opp fra 1,14 milliarder kroner året før. Driftsresultatet var imidlertid negativt med 4,8 millioner svenske kroner, mot et overskudd på 58,3 millioner året før.
Boozt meldte om en god start på året, men skrev i rapporten at salget ble negativt påvirket av økt inflasjon og krigen i Ukraina, ettersom dette påvirket forbrukertilliten sterkt i februar. I mars var det noe bedring igjen, ifølge selskapet.