Bransjenytt

Bra trykk på årets On Snow

On Snow 2020 var det siste godkjente store arrangementet som ble gjennomført før myndighetene nærmest stengte landet og stoppet all aktivitet grunnet coronaviruset.

Over 160 entusiastiske bransjefolk rakk å finne veien til Geilo og Vestlia for å få førstehånds kunnskap fra 22 leverandører innen alpinsegmentet, og fra de eksklusive 4 leverandørene av langrennsutstyr.


– Takket være god oppslutning fra leverandører med produkter for alpint og langrenn, ble også årets arrangement vellykket. On Snow suksessfaktor er den store bredden i utstillermassen. Alle de ledende aktørene som selger ski, bindinger, støvler, skisko, alpinstøvler, googles, briller, hjelmer og staver blant annet, var til stede. Alpint er vel etablert på On Snow, mens det bare er andre året vi inviterer langrennleverandørene. Vi må jobbe bedre for å få frem at On Snow også inviterer til å teste langrennutstyr også, sier Trond Evald Hansen, administrerende direktør i Norspo og Norsk Sportsbransjeforening.

 

Alle årets erfaringer blir nøye gjennomgått, slik at arrangøren skal kunne legge til rette for et nytt, godt variert og verdifullt On Snow i 2021.

Trosset usikkerheten

Arrangørene opplevde at utstillere og besøkende var flinke til å overholde de gjeldende smittevernreglene på dette tidspunktet. On Snow 2020 var det siste store arrangementet som faktisk ble gjennomført før myndighetene stoppet all aktivitet grunnet coronaviruset, så bevisstheten, men også usikkerheten var høy.

 

– Det rådet mye usikkerhet blant sportsbransjens aktører om hvordan dagene på Geilo ville utvikle seg, i tiden før vi dro til Geilo. Det preget stemningen til en viss grad også med tanke på at 2019 var første året sportskjedene viste negativ omsetningsutvikling, Gresvig sin konkurs, og en mild og snøfattig vinter på sentrale Østlandet. Det var derfor litt overaskende at On Snow ble så godt besøkt og at det ble satt mye ordre som det ble fortalt at det gjorde, og at den generelle stemningen var så god som den var.

Kunnskap er makt

Evald Hansen er spesielt glad for at sportsbransjens folk kunne samles denne sesongen, og snakke sammen om situasjonen som rådet. For On Snow er en viktig etablert arena der ansatte på tvers av leverandørmassen og sportsbutikker deler erfaringer og kunnskap.

 

– Det er kanskje litt spesielt i sport. Jeg tror dette er egenskaper som er hentet fra idretten, der man vet at «den som deler – får». Man er konkurrenter, men man deler erfaringer, for da vet man at man samlet som gruppe kommer styrket ut. Kunnskap er makt, understreker han.

 

On Snow er tuftet på deling av kunnskap. Trond Evald Hansen håper enda flere butikkansatte vil oppdage verdien i den unike oversikten et slikt arrangement gir.

 

– Butikkansatte må ha omfattende kunnskap om de produktene de selv skal selge, men også en viss oversikt over hva konkurrenter selger.

I fremtidens sportsbransje tror jeg veldig på viktigheten av god produktkunnskap. Mange sportskjeder og sportsbutikker har god kunnskap om egne produkter, men de mangler kunnskap om totalbilde. Dette får man best ved å bruke On Snow og teste bredden både innen langrenn og alpint.

 

Vinn-vinn med Stadion

On Snow arrangementet får en ekstra dimensjon med den solide hardvaremessen som går parallelt med arrangementet. Evald Hansen mener alle partene tjener på dette.

 

– Hardvaremessen på Vestlia, som Stadion organiserte, var meget godt besøkt begge dager. Vi er veldig glade for samarbeidet med Stadion kjeden. Når de åpner sin messe også for andre butikker, bekrefter det raushet overfor konkurrerende butikker / aktører. Samtidig får de goodwill fra leverandørene som får et større marked å vise produktene sine til. Det er vinn – vinn situasjon.


Denne glade gjengen tar seg en velfortjent pust i bakken før neste test tur. © Norsk Sportbransjeforening
© Norsk Sportbransjeforening
© Norsk Sportbransjeforening


Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy