Bærekraft

Bærekraftinitiativ i alle ledd

Ole Magnus Halvorsen, Marketing Manager i Aclima, er førstemann ut i vår nye miniserie der vi spør sportsbransjens aktører hvordan de jobber med bærekraft. Aclima er en av våre fremste ullspesialister og produsenten jobber aktivt med bærekraft gjennom mange spennende initiativer og i nært samarbeid med flere grupper og partnere.


Hva ser dere i Aclima som de viktigste tiltakene deres, mot en mer bærekraftig drift?

Aclima søker hele tiden å utvikle produkter som har en funksjon og som varer. Funksjonelle produkter med god passform blir satt pris på, og jo mer våre produkter er i bruk jo bedre mener vi det er.

 

Vi har en designfilosofi i Aclima, som går på å bruke mest mulig naturlig materialer og være bevisste på å levere gode carry over modeller, som går år etter år. Ulla vi bruker følger strenge regler med tanke på bærekraft og er sertifisert etter prinsipper om regenerativt landbruk. Vi har kontroll på hele verdikjeden og er tett på produksjonen med korte transporttider. Vi produserer kun i Europa, der det meste blir laget på vår egen fabrikk i Estland, som i disse dager blir utstyrt med et eget solcelleanlegg på taket.

 

Hva er den største utfordringen for dere som stor ullprodusent?

Ull er også en fiber som krever ressurser, fra sauehold til ferdige materialer; beite, vasking, farging og etterbehandling. Utfordringen er alltid å sikre at alt skjer på best mulig måte med tanke på dyrevelferd, transport, bruk av energi, vann og kjemikalier. Aclima jobber tett med samarbeidspartnere fra fiber til ferdig produkt, for å sikre at ting skjer som avtalt samt at vi hele tiden ønsker å forbedre oss.

 

Hva er de mest ressurskrevende tiltakene?

Det er en stor jobb internt å følge produksjonen ned til hver siste og minste detalj. I tillegg har vi en jobb med å kommunisere ut til forbruker; Hvordan best ta vare på dine Aclima produkter og gi dem et langt liv. Samt hvordan velge produkter som passer ditt bruk. Nå har vi akkurat innført vårt nye pakningsdesign med fokus på vårt eget lag-på-lag system: The Wool Layering System.

 

Hva gjør Aclima for å bidra til et mer bærekraftig forbruk?

Som alle vet, det mest bærekraftige er å kutte ned på forbruk. Derfor er produkter som varer med riktig og god funksjonalitet viktigst for oss, her er vi kompromissløse. Når vi lager produkter, skal de passe til mange typer bruk og dekke flere sesonger. I noen tilfeller er det viktig at stoffet er lett og pustende for å lage et godt kvalitetsprodukt. Andre ganger er det viktig med robuste materialer som tåler mer slitasje. Vi overproduserer aldri for å legge masse på lager. Det er produksjon etter forhåndsordre med noe ekstra til eget lager. Det skal ikke være nødvendig å selge Aclima på tilbud for å bli kvitt varer for forhandlerne våre. Bruken av plaggene er vi opptatt av å informere om og våre selgere har veldig god kunnskap om produktenes funksjon og levetid. I tillegg informerer vi på våre nettsider om hvordan ta vare på og vedlikeholde produktene.

 

Hvor langt er dere kommet, sett i lys av egne ambisjoner?

Vi har endelig funnet en løsning for å resirkulere avkapp fra egen produksjon og lanserer i disse dager noen nye skjorter som heter ReBorn! Stoffrester av merino-ull som blir til overs fra produksjonen rives opp og spinnes på nytt. Årlig sitter vi igjen med tonnevis med avkapp fra egen produksjon. Dette er et verdifullt materiale som nå får leve videre i nye produkter.  

Vi jobber ellers aktivt med temaet bærekraft og vi er med i mange initiativer og har nært samarbeid med flere grupper og partnere. Vi har nylig inngått et formelt samarbeid med REV Ocean der vi skal se på nye løsninger innenfor tekstilindustrien basert på råvarer som allerede finnes i havene våre, inkludert marint havavfall. I tillegg har vi blitt med i et forskningsprosjekt sammen med NMBU, National Laboratory of Renewable Energy (USA), Norner Research, Miljøstiftelsen Bellona og Den Norske Emballasjeforening. Prosjektet går ut på å utvikle enzymteknologi for nedbrytning og resirkulering av plast. Her er vi med som en kommersiell aktør og vil ta i bruk vårt avkapp med ull iblandet syntetiske fibre.

Vi har stor tro på at godt samarbeid også på tvers av eget fagfelt er viktig for å få gode resultater. Vi føler selv vi har kommet et stykke på vei, men det stopper ikke der, for dette er et kontinuerlig arbeid.


Vi har endelig funnet en løsning for å resirkulere avkapp fra egen produksjon og lanserer i disse dager noen nye skjorter som heter ReBorn!

Se filmen om ReBorn :


Tilbake
 

XXL-salget falt i tredje kvartal

 
Sportsbransjen er vekstvinner under pandemien
 
Gjenåpning av Kingmakers fabrikker i Vietnam
 
Norspomessen i januar er avlyst
 
Ole-Henrik Skirstad blir leder for Sport Holding