Bransjepriser er ikke noe ukjent fenomen i sportsbransjen. Under Sportsbransjedagen 2024 ble disse prisene deles ut; Årets sportsbransjeprofil, Årets sportsprodukt, Årets nykommer, Årets sponsorprofil og Årets samfunnsaktør. Hele bransjen ble invitert til å nominere og sende inn forslag til hvem de mente være seg fortjent Årets Bransjepris. De som fikk flest nominasjoner, vant respektive kategoripris.
Årets sportsbransjeprofil ble Gisle J. Daviknes, daglig leder i Stadion i over 25 år. Vektleggingen fra de som nominerte ham var bl.a. at Gisle har vært aktiv bidragsyter i norsk sportsbransje i en årrekke. Med sin inkluderende lederstil og et fokus på at vi står sterke sammen, har han bygget en unik kultur i Stadionkjeden. Gisle navigerer Stadionskuta med en stødig hånd, både i rolig og urolig farvann. Han viser også ekte engasjement og har en jovial fremtoning mot alle bransjefolk. Gisle var en av motorene bak etableringen av NSBF og har vært Styreleder i foreningen flere perioder. Vi leter etter den personen i sportsbransjen som har utmerket seg på en spesielt god måte. Det kan være en toppleder, mellomleder eller ansatt som har gjort noe spesielt bra det siste året.
Årets sportsprodukt ble Hestra – Army leather Heli Ski. Det vektlegges at 2024 har vært Hestras år på salg av votter og hansker! På topp finner vi den klassiske Army Leather Heli Ski som finnes i både hanske og vott til senior og junior. Ett fantastisk vinterprodukt som holder hendene gode og varme når minusgradene gjør seg gjeldende. Army Leather produktene er svært slitesterke og har ekstremt god holdbarhet og er hansker/votter du har glede av i mange år. Du kan i tillegg bytte ut fôret i produktet slik at man kan tilpasse bruken ut fra ulike behov.
Årets nykommer ble Black outdoor teltene. Innovasjon og ny teknologi som gjør teltene helt mørke. Det bidrar til vesentlig bedre søvn i lyse sommernetter. Det er lette telt som er enkle å sette opp. Innovasjon og teknologi på høyt nivå som gir nordmenn enda bedre opplevelser på tur.
Årets sponsorprofil ble Harald Østberg Amundsen og Anton Sport. HØAntonstipendet er opprettet der både Anton Sport, Madshus og Craft har bidratt i potten, i tillegg til at Harald selv har lagt en slump av sine egne premiepenger. Opprettelsen av stipendet, og utdeling av de første stipendene i april 2024, har resultert i bred mediedekning og glimrende profilering på TV og i aviser, for så vel sponsor som sponsorobjekt. I forrige sesong fortsatte den sportslige fremgangen med Anton Sport på brystet. Harald vant både verdenscupen og Tour de Ski sammenlagt. Harald har også blitt en viktig ambassadør og et forbilde for ansatte i Anton Sport, og stiller opp på så vel interne arrangementer som kundekvelder og aktiviteter for å skape engasjement blant kolleger, kunder og leverandører.
Årets samfunnsaktør ble Skogstad Sport. De opprettet en fulltidsstilling på bærekraft samtidig som de inngikk et partnerskap med Sunnaasstiftelsen. Samarbeidet med Sunnaasstiftelsen skulle bidra til å rette fokus på viktigheten av fysisk aktivitet, naturopplevelser og aktiv rehabilitering for at mennesker med nedsatt funksjonsevne ville bli i stand til å mestre sin livssituasjon. Samarbeidet var i trå med Skogstad sin ambisjon og målsetning om å skape uteglede for folk flest, og var et riktig steg på veien for å sikre en god og helhetlig tilnærming til bærekraftarbeidet. Både ansatte og ambassadører har vært engasjert i samarbeidet med Sunnaasstiftelsen, og lært og blitt utfordret på en helt fantastisk måte både av mentorer og deltakere som på inspirerende vis deler sin historie og jobben de gjør med stor lidenskap.