Foto: Active Brands

Foto: Active Brands

Årets Sponsorprofil - Team Aker Dæhlie

Kriterie for å vinne "Årets Sponsorprofil": Det er neppe noen annen bransje som sponser idrettsutøvere og idrettslag mer enn sportsbransjen. Nå er også influencere blitt viktige for mange norske sportsbransjebedrifter. Vi leter etter den profilen som har markert seg spesielt godt gjennom året. Den som nomineres må beskrives hvorfor akkurat denne skal vinne. 

Juryens begrunnelse: Team Aker Dæhlie er starten på noe friskt og nyskapende. Her samles utøvere fra paralangrenn, langløp og talenter som drømmer om verdenscup og VM i ett lag. Team Aker Dæhlie spiller på lag med landslaget og tar en samfunnsrolle

Gratulerer! Bli kjent med Active Brands COO, Øystein Bråta:


Hva er den største forskjellen mellom å være sponsor for langrennslandslagene i NSF mot å være sponsor for et privat lag?

Etter et langt og godt samarbeid med Norges Skiforbund mente vi i Dæhlie/ Active Brands at tiden var inne for å tenke nytt og annerledes. Skiforbunds-/ FIS-modellen har en del utfordringer, og vi mener at det krever nytenkning dersom langrennssporten skal overleve som internasjonal idrett, og være attraktiv både kommersielt og for kommende generasjoner av talenter. Gjennom vårt eierskap til et privatlag kan vi i større grad påvirke denne utviklingen, og vi som merkevare og organisasjon kommer tettere på utøverne, noe som gir større verdi for oss som samarbeidspartner og økt internt engasjement.

 

Hva er hovedmålet til Active Brands gjennom sponsoratet med Team Aker Dæhlie? (Sportslig-, kommersielle- og evnt andre målsetninger)

Vi ønsker å skape ett lag på tvers av nasjonaliteter, kjønn, funksjonsnedsettelser og konkurranseformer innen langrennssporten, og gi ulike utøvere like forutsetninger for å lykkes. Vi ønsker også å utfordre den etablerte strukturen som i stor grad er kontrollert av FIS og ulike landslag, og gjøre langrennssporten mer attraktiv både sportslig og kommersielt.

 

Hvorfor samle funksjonsfriske og paraidrettsutøvere?

Vi har sett hvordan parautøvere har blitt stemoderlig behandlet og ikke inkludert i fellesskapet, og mye av motivasjonen for å etablere laget kommer fra et ønske om å gi utøvere med ulike forutsetninger like muligheter for å lykkes. Team Aker Dæhlie skal være mer enn bare et skilag, og vi ser at det både gir andre perspektiver og er inspirerende for både funksjonsfriske og parautøvere å trene sammen og utveksle ideer og erfaringer. 

 

Hvem var initiativtaker / hvordan dukket ideen opp om etableringen laget?

Ideen til å etablere laget kom som en del av en strategidiskusjon i merkevaren Dæhlie. Bjørn Dæhlie luftet så ideen med Øyvind Eriksen i Aker, og det viste seg at vi hadde sammenfallende interesser og tanker om langrennssportens fremtid. Deretter gikk det raskt fra ide til handling, og når vi samtidig fant tonen med Bernhard Rønning og Tore Berdal i Skimagi, ble Team Aker Dæhlie etablert med basis i det gode miljøet og prestasjonskulturen de hadde skapt i Team Koteng.

 

Hvor mange er engasjert i Team Aker Dæhlie i tillegg til løpere?

Vi er veldig stolte av å nå ha et skilag med 49 utøvere fra 8 ulike nasjonaliteter og hvorav 11 parautøvere. Totalt er det ca 65 personer som er engasjert i og rundt laget.

 

Er det noe annet som kan være relevant å fortelle om Team Aker Dæhlie?

Å ha det britiske landslaget som en integrert del av teamet er noe vi er veldig glade for. Sammen med internasjonale løpere som Patricia Eiduka, Katerina Janatova, Sophia Laukli og Thomas Maloney Westgård, norske talenter, og Norges beste kvinnelige skiløper, Astrid Øyre Slind, gir det Team Aker Dæhlie en sterk tilstedeværelse også i verdenscupen.

 

Hva synes du / dere om Sportsbransjedagen? 

En inspirerende og lærerik dag med mange dyktige foredragsholdere. Men først og fremst er det godt å møte bransjekolleger for diskusjoner og meningsutveksling i en sosial og uformell setting. 

Tilbake
 

Meld deg på Sportsbransjedagen 2024 før 25.mai til Early Bird priser!

 
OutDoor by ISPO 2024: München venter på deg!
 
Opplev suksessen med Pie VAT: En inspirerende historie med Anton Sport
 
VAUDE - Innovative bærekraftige Bikepacking-produkter
 
Aclima kåret som beste merkevarebygger under Årets Industrikonferanse.