Mammuts Markedssjef, Øystein Halvorsen foran 5. generasjon av Mammuts toppserie innen teknisk bekledning, Eiger X.

Mammuts Markedssjef, Øystein Halvorsen foran 5. generasjon av Mammuts toppserie innen teknisk bekledning, Eiger X.

Annerledesåret for Mammut

Gresvig var en stor forhandler av Mammuts breddeprodukter. Da kjeden gikk konkurs samtidig som Norge stengte ned, ble selv en optimistisk bergenser bekymret. Men heldigvis forsvant regnværsskyene raskt. Sterk vekst hos andre kunder kombinert med en meget god sommer gjør at Mammut nå rigger for vekst.

Sportsbransjen.no møtte Mammuts Markedssjef, Øystein Halvorsen på selskapets nye showroomet på Snø i Lørenskog.


– 2020 har vært et sammensatt, turbulent og spennende år, både på grunn av endringer i bransjen og selvfølgelig Covid 19. Begge deler har betydd mye, mer for noen aktører enn andre. Vi er nå glade for vår egen del at sammenslåingen av Gresvig og Sport1 er gått gjennom og at konkurransetilsynet har vurdert det som greit. Det er også godt med tanke på alle arbeidsplassene som blir reddet av dette, sier Øystein Halvorsen.

 

Da Norge stengte ned i mars var det fryktelig mange som ble redde. Innkjøpere stoppet og kansellerte ordre, mars og starten av april så tung og mørk ut, også for Mammut.

 

– Etter de første 3-4 ukene la frykten seg og det begynte å bli fint vær. Vi merket at sommersesongen begynte tidlig, det gjorde også de butikkene som var åpne. Det var en voldsom pågang like over påsken, og salget av telt, soveposer, underlag og brennere og alle typer turutstyr for nærturer, eksploderte.

 

Mammut solgte seg tom for sommervarer lenge før sommeren var et faktum, og den nye soveposen med åpning til armene florerte på sosiale medier.

 

– Soveposeserien vår ble en kanonsuksess. Vi lanserte den for sommer 2020 og følte vi hadde tatt godt i når det gjaldt forecasting og produksjon, men vi gikk tom allerede tidlig i mai.

 

Nedstengningen og krisetid kick-startet salget av sesongens varer tidlig. Folk skulle ut på tur, om det var i hagen, i skogen eller enda lenger – det var en god sommer for outdoor-bransjen.

 

– Sport har alltid vært litt mot-syklisk. Når folk må droppe luksusferie og luksusutgifter, virker det som ryggmargsrefleksen er å tenke sport og friluft. Spesielt for nordmenn, mer enn for folk ellers i Norden.

 

Øystein forteller at utviklingen for Mammut har vært veldig positiv i Norge, men at denne sommeren har vært tyngre i Danmark, Sverige og Finland. Men på sensommeren og frem til nå, har også andre nordiske markeder kommet sterkt tilbake.  Island og Sverige går mot rekordomsetning i 2020!

 

– Ut på tur-refleksen er ikke like sterk i hele Skandinavia. Blir vi nordmenn engstelige så går vi ut i skogen, mens andre blir sittende inne. Nærturene står generelt sterkt i Norge, mens svensker og dansker har mer kontinentale vaner for fjellturene sine, sier han.

 

Tror du Nordmenn vil planlegge annerledes til neste år?

 

– Vi har i hvert fall hatt et veldig godt innsalg for 2021 på typiske fjell- og friluftsvarer. Det tyder på at butikkene har tro på at det blir en god sommer neste år også. Men folk spekulerer i alle retninger. Noen mener at sommeren i år var såpass god at neste sommer kommer til å bli dårlig. Jeg tenker at mange har fått øynene opp for turer i friluft og Norge. Vi ser det jo på hytteboomen, så på sikt tror vi det blir veldig bra.

 

Så lenge situasjonen er som den er og arbeidsmarkedet holder seg flytende, vil folk tjene penger å få frigitt midler til å bruke penger på riktig og godt sportsutstyr.    

Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy