SPORT møtte Christian Løvenskiold, salgsansvarlig for Amundsen Sports i USA og Erik Friis, salgssjefen i Amundsen Sports, i selskapets midlertidige lokaler ved Lysaker. Christian er blant annet innom kontoret i Norge for å planlegge pop-up-shopen de skal rigge opp i Westerlind Stor i Soho i New York om ca. en måned.

SPORT møtte Christian Løvenskiold, salgsansvarlig for Amundsen Sports i USA og Erik Friis, salgssjefen i Amundsen Sports, i selskapets midlertidige lokaler ved Lysaker. Christian er blant annet innom kontoret i Norge for å planlegge pop-up-shopen de skal rigge opp i Westerlind Stor i Soho i New York om ca. en måned.

Amundsen Sports satser for fullt i USA

Amundsen Sports er blitt en mega micro-trend i USA. Stille og forsiktig har de fått innpass i de trendsettende destinasjons-butikkene som håndplukker utvalget sitt. I 2020 regner selskapet med å doble omsetningen i det amerikanske markedet.

-Vi vokser organisk og ikke betalt i dette markedet, forteller Christian Løvenskiold. Christian er Amundsen Sports representant i USA og mannen alle nye og gamle forhandlere får et personlig forhold til.

Amundsen Sports bygger merkevaren opp i USA slik de har gjort det i Norge – personlig og sakte, men sikkert.

Dobler i 2020

Omsetning for Amundsen Sports i USA var i 2018 på ca. USD 200,000 og selskapet anslår at omsetningen for 2019 vil bli på rundt USD 350,000.
For 2020 regner de med en tilnærmet dobling, noe som i stor grad skyldes at de får på plass en sommerkolleksjon.

Is i magen

Det er lett å bli grepet av mulighetene i det amerikanske markedet. Slår man gjennom med en trend er det store penger å tjene. Men, en av farene er at man kan miste grepet om merkevaren på veien. Christian som selger inn den tradisjonsrike trenden i Amundsen Sports til amerikanerne, ser at det ofte krever introduksjon i praksis. Det er ikke alle amerikanere som umiddelbart forstår seg på anorakk og nikkers.

-Vi bygger fundamentet gjennom personlige møter. Vi vil at alle skal tro at vi er et mikroselskap. Det skaper nysgjerrighet og eksklusivitet, forteller Christian.

Varene ankommer butikkene sammen med Christian. Han er alltid med for å pakke ut og plassere varene i butikken. De forhandlerne som synes nikkers er rart, får se stilen i praksis gjennom hvordan Christian går kledd og gjennom ham få den opplæringen som skal til for å kunne selge varene.

Nøye utvalgte

Erik Friis, salgssjefen i Amundsen Sports er sikker på at suksessen de opplever er et resultat av at de har vært tro mot strategien sin. På samme måte som de bygget seg opp i det norske markedet, har de bygget sten på sten med en forsiktig selektiv distribusjon. På den måten har de hele tiden hatt kontroll på merkevaren.

- Vi kan ikke fighte på volum og pris, derfor er det viktig for oss å tenke kvalitet og endre oss sakte i tråd med strategien. Vi skal ikke hoppe på kortsiktig salg, men vi må tenke fremover å følge med i timen, sier Erik Friis, salgssjefen i Amundsen Sports.

Anerkjennelse ute

USA-satsingen fikk en skikkelig boost da det populære “The Outside Magazine” kåret “The Amundsen Peak Anorakk” til “Best Women’s Shell” i sin utstyrs guide. Det er ikke en betalt plassering og testen er kjent for å være omfattende og seriøs. Denne anerkjennelsen er utrolig verdifull for dem, når konseptet skal kommuniseres ut i nye markeder.


Test-reportasjen fra "The Outside Magazine"

Pop-up i New York

Det nyeste prosjektet for Amundsen Sports er en pop-up-shop de skal rigge opp i Westerlind Stor i Soho i New York om ca. en måned.
Dette er butikken til svenskfødte Andrea Westerlind som var med å bygge opp Fjällräven i det amerikanske markedet. I nisje-butikken sin har hun spesialisert seg på skandinaviske merker, og har fra før norske Devold i sortimentet.

Westerlind store i SoHo, New York City.
Amundsen Sports AS
omsatte for
36,8 millioner NOK i 2018, en økning på 54% fra 2017 (23,8 millioner NOK).
Forventet omsetning:
ca. 46 millioner NOK i 2019


Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy