Norske Peter von der Fehr tiltrer som Head of Nordics for Amer Sports etter omfattende endringer i salgsorganisasjonen.

Norske Peter von der Fehr tiltrer som Head of Nordics for Amer Sports etter omfattende endringer i salgsorganisasjonen.

Amer Sports danner ny salgsorganisasjon

Amer Sports rigger om salgsorganisasjonen, hensikten er at de ulike merkevarene skal komme nærmere kundene og forbrukerne sine. En ny forretningsmodell «brand-direct» er lansert, endringene skal gjelde hele gruppens globale salgsorganisasjon, ikke bare den norske.


Hver merkevare under Amer Sports; Salomon, Atomic, Arc’teryx, Peak Performance, Suunto, Wilson, og Precor – vil få sin egen salgstruktur.


─ Vi ønsker at merkevarene våre skal komme enda nærmere forbrukeren, og for å tilrettelegge for dette ser vi et behov for å endre salgsorganisasjonen vår fra en portefølje struktur, der flere av oss jobber på tvers av merkevarene og alle kategoriene vi representerer, til en modell der vi har en salgsorganisasjon per merkevare. Dette er en endring vi gjør globalt, ikke bare i Norge, sier den nye lederen for Amer Sports Norden, Peter von der Fehr.

Marked i endring

Flere av Amer Sports merkevarer er globale sportsmerker som presterer i verdensklasse. Selskapet ser behov for å endre struktur i takt med endringene i markedet.


─ Samtidig som vi har hatt en fantastisk reise de siste årene så ser vi nå, på lik linje med veldig mange andre, at markedet og forventningene til forbrukeren fortsetter å endre seg raskere enn noen gang før. Vi ønsker å svare på disse endringene raskere, imøtekomme forventningene til forbrukeren bedre, være mer tilgjengelig, komme kundene våre og forbrukeren nærmere, samt bygge enda mer spesialkompetanse på det vi selger. For å levere på disse ambisjonene mener vi det er nødvendig med en forenklet salgsorganisasjon som konsentrerer seg om en merkevare, og ikke hele porteføljen. Jeg er helt overbevist om at denne modellen vil komme våre kunder og forbrukere til gode, sier von der Fehr.


Les også: Ny Head of Nordics for Amer Sports

Tettere samarbeid

─ Det er ingen tvil om at skal vi lykkes med våre ambisjoner, så må vi også ha et enda tettere samarbeid med grossistene og forhandlerne våre. Vi ønsker i utgangspunktet at forbrukeropplevelsen ute hos kundene våre skal være tilnærmet lik som i våre egne butikker. Forhåpentligvis vil dette frembringe salgsvekst for begge parter, sier han.


Amer Sports har i likhet med mange andre produsenter og eiere i sportsbransjen annonsert mer søkelys på salg direkte til forbruker. Men von der Fehr avviser at de forsøker å ta opp konkurransen med kundene sine.


─ Det stemmer at vi i større grad enn tidligere setter søkelys på salg direkte-til-forbruker, men det betyr ikke at vi ønsker mindre samarbeid med kundene våre. Engrossalg vil fortsette å være en veldig viktig del av vår strategi og omsetning. Vi må ikke glemme at det er mange forbrukere der ute som ønsker å handle steder hvor de finner flere merkevarer og bredt utvalg. Økt søkelys på salg i egne kanaler, det være seg på nett eller i butikk, handler hovedsakelig om at vi vil lære å kjenne og forstå forbrukerne våre bedre.


Nye kontaktpersoner

Merkevarene under Amer Sports vil ha en egen dedikert salgsorganisasjon, og det vil derfor forekomme enkelte tilfeller der kontaktpersoner endres, forteller von der Fehr, som understreker at alle kunder vil bli kontaktet i ukene som kommer for å sørge for at endringene blir iverksatt uten komplikasjoner.

 

Tilbake
 

Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy

 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer
 
Silje Garberg Ree blir ny leder av Bergans
 
VAUDE introduserer Aqua Back Recycle: Miljøvennlige vanntette sykkelvesker for eventyrere
 
Sykkelmekanikerutdanning fra
høsten 2024