Foto: Alfa

Foto: Alfa

Alfa puster nytt liv i brukte sko

– Nå kan våre kunder enkelt reparere, pante og kjøpe brukte sko. Det er interessant å se at dette konseptet har fått en såpass god start som det har. Vi ser at forbrukeren ønsker å teste et slikt konsept og at de som bruker ReBoot konseptene ender opp med å bli veldig fornøyd. Vi ser samtidig at den typiske ReBoot kunden tilhører en annen kundegruppe enn den tradisjonelle forbrukeren. forteller Partner & reCommerce coordinator Kari Sterud.



Med ReBOOT ønsker Alfa å redusere industriavfall ved å puste nytt liv i brukte sko, bevare ressurser og feire det tradisjonsrike skomakerhåndverket.

 

–  Sammen med våre kunder kan vi nå ta enda flere bevisste valg for et mer bærekraftig friluftsliv, mindre avfall og mer bruk. Dette i sin tur gir mindre fotavtrykk for Alfa, og bidrar til å ta vare på skomakertradisjonen og norske arbeidsplasser, forteller growth marketer i Alfa, Niklas Westbø Iversen entusiastisk.

 

Bærekraftig kvalitet

– Nå rigger vi oss for at alle sko kan repareres. Det vil komme flere sko fra Alfa med økt reparerbarhet. Vi mener at det ligger mye innovasjon i å utvikle kvalitetssko innenfor tur- og fjellskomarkedet som tåler mye bruk, og ikke minst det å kunne tilby kundene våre en enkel måte å reparere slitte sko. I tillegg legger vi vår flid i at skoen skal både se ny ut og være god som ny etter en reparasjon.

 

Westbø Iversen har hatt en viktig rolle i markedsstrategien og hvordan visuelt ta konseptet ReBOOT ut mot kundene. Han forteller startskuddet kom med Alfa Impact i 2019.

 

–  Alfa Impact er en håndlaget kvalitetssko hvor alle deler kan repareres, og skomodellen viste dermed vei for at en sko faktisk kan vare livet ut, sier Westbø Iversen.

 

Pertner & reCommerce coordinator Kari Sterud og Growth Marketer Niklas Westbø Iversen


Teknisk nøtt

En viktig nøtt å knekke var å kunne tilby en teknisk løsning som gjorde det enkelt for kundene å benytte tjenesten.

 

–  Vi har nå fått på plass en brukervennlig løsning på nettsiden vår, hvor kundene ved hjelp av få tastetrykk kan velge reparasjonstype, betale, motta fraktlapp på epost, og få ferdig reparert sko sendt tilbake, forteller Sterud.

 

Gråstein til gull

Samme tekniske løsning er valgt for gjenbrukssiden.

– Kunder kan enkelt sende oss sine brukte sko, og få et gavekort tilbake i epost - innboksen, sier Sterud.

 

Skoene blir enten resirkulert eller reparert for å selges på nytt via gjenbrukssiden. På gjenbrukssiden selges også B-varer med skjønnhetsfeil, vareprøver og sko som har vært testet et par ganger.

 

– Her har vår bransje hatt en vei å gå, spesielt med tanke på vareprøver som aldri er ment å bli solgt. Dette er likevel fullverdige produkter som vi nå har satt i system for å nå ut til sluttbrukere, sier Sterud.


Tilbake
 

Erik Sønsterud utnevnt til permanent administrerende direktør i Brav

 
Innholdsmarkedsføring:
ZIENER is looking for a independent sales agent for Norway!
 
Lars Syse Christiansen utnevnt til ny finansdirektør i XXL Group
 
Aclima overtar europeiske distribusjonsrettigheter fra Odex Aps
 
Sprek 50-års markering for Osprey i Lofoten