Adidas selger Reebok

Adidas har inngått en endelig avtale om å selge Reebok til Authentic Brands Group (ABG) for 2,1 milliarder euro.


– Reebok har vært en verdsatt del av adidas, og vi er takknemlige for bidragene merkevaren og teamet bak har gitt til selskapet vårt. Med denne eierendringen tror vi Reebok-merket vil være godt posisjonert for langsiktig suksess. Når det gjelder adidas, vil vi fortsette å fokusere vår innsats på å gjennomføre vår "Own the Game" -strategi som vil gjøre oss i stand til å vokse i en attraktiv bransje, få markedsandeler og skape bærekraftig verdi for alle våre interessenter," sa Kasper Rorsted, administrerende direktør i adidas AG.


Jamie Salter, grunnlegger, styreleder og administrerende direktør i ABG sier det er en ære for dem å bli betrodd å bære Reeboks arv videre. Han sier videre at de ser frem til å samarbeide tett med Reebok-teamet for å bygge videre på merkevarens suksess.


Vil rendyrke Adidasmerkevaren

Adidas kjøpte Reebok i 2006. På den tiden inkluderte oppkjøpet merkene Rockport, CCM Hockey og Greg Norman, som adidas senere solgte for 0,4 milliarder euro. I 2016 initierte Reebok en snuoperasjonsplan kalt "Muscle Up" og merkevaren forbedret vekst- og lønnsomhetsutsiktene betydelig.


I mars i år presenterte Adidas sin strategi "Own the Game" fra 2025 designet for å øke salget og lønnsomheten betydelig og få markedsandeler innen 2025.


Under strategiformuleringsprosessen vurderte Adidas strategiske alternativer for Reebok med fokus på å sikre at både Adidas og Reebok ville være godt posisjonert for bærekraftig vekst.


Etter denne evalueringen bestemte Adidas seg for å fokusere sin innsats på å ytterligere styrke posisjonen til adidas-merket i det globale sportsutstyrsmarkedet og kunngjorde oppstarten av en formell prosess for å selge Reebok i februar 2021.

Adidas sier salget av Reebok ikke har innvirkning på Adidas finansielle utsikter for inneværende år eller selskapets finansielle ambisjon for 2025 som ble kunngjort som en del av «Own the Game» strategien fra mars 2021.  

Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer