Adidas inngår langsiktig partnerskap med NFIF

Adidas offentliggjorde torsdag 19.desember et langsiktig partnerskap med Norges Friidrettsforbund, med start 2025 og varighet i mange år fremover. Neste år inkluderer det blant annet U23-EM i Norge i juli og VM i Tokyo i september.


Etter seks år med Puma som utstyrssponsor er NFIF tilbake til Adidas. Adidas var sponsor under den forrige storhetstiden til NFIF, der bl.a. høydehopper Steinar Hoen, sprinteren Geir Moen og Olympisk mester Vebjørn Rodal var de store profilene. Bjørn Gulden som nå er toppsjef i Adidas, var som kjent toppsjef i Puma da forrige avtale med NFIF ble gjort. Denne gangen ble det ifølge Gulden langt dyrere å bli utstyrssponsor for NFIF enn det var forrige gang han forhandlet med NFIF på vegne av Puma, men Gulden mente likevel at samarbeidet ville bli veldig bra i tiden som kommer.


Adidas har produsert sportsutstyr i 75 år. Norges friidrettsutøvere vil bli utstyrt med alle typer bekledning for alle grenene innen friidrett. Den nye avtalen går over åtte år, dvs to OL perioder. Til og med 2032.

 

Hildeskor sier under pressemøte at han opplever at Adidas, som et av verdens største sportsmerker satser enda bredere i friidrett der de signerer avtaler med flere grener- og flere utøvere. Dette oppleves viktig også for NFIF, der friidrett løftes ytterligere. Hildeskor poengterer også at produktutvikling og kvalitet på produktene er viktig. Det sikrer også de norsk utøverne, som da vil få tilgang på godt utstyr.


Bjørn Gulden sier - vi er veldig glade for å kunne inngå partnerskap med Norges Friidrettsforbund. Gjennom samarbeidet vil vi gjøre det vi kan best. Samarbeide med utøverne og dermed sørge for at de kan prestere på sitt aller høyeste nivå. Ved å danne et team med Norges suksessrike utøvere vil vi også styrke Adidas sitt varemerke og vår synlighet på alle friidrettsarenaer og -konkurranser i verden. Som nordmann er jeg veldig stolt over vårt samarbeid, og gleder meg veldig til å feire mange fremtidige seirer og suksesser, uttaler Bjørn Gulden.


Gulden sier videre; -Adidas og jeg er veldig glad for at NFIF og Adidas har funnet sammen igjen. Friidrett er kjernen i all sport og kjernen i de olympiske leker. Adidas ønsker å være mer synlig i friidrett.


Gulden jobbet selv for Adidas på 1990-tallet da norsk friidrett sist gang var svært sterke med store profiler. Han viser til at det er en løpsboom i verden. Dette gjør også at markedet som rettes mot friidrett i vekst og allerede stort. Han viser også til at kvinner i stor grad preger løpsbølgen, og merkevaren fokuserer kraftig på produktutvikling både innen tekstil og sko til kvinner. Karoline Grøvdal har vært Adidas utøver siden 2016.  


Friidrettspresident Anne Farseth er meget fornøyd med inngåelsen av det hun karakteriserer som en stor og spesielt betydningsfull samarbeidsavtale for norsk friidrett.

-Alle kjenner Adidas sin historie og posisjon i internasjonal friidrett og idrett. Denne avtalen gir oss de beste forutsetningene for å befeste vår sportslige suksess og en solid grunnmur for fremtiden, uttaler Anne Farseth.

 

Generalsekretær Kjetil Hildeskor i Norges Friidrettsforbund understreker viktigheten av at avtalen løper over flere år.

- Utøverne våre har i flere år prestert på topp internasjonalt nivå. Partnerskapet med Adidas vil bidra til å forsvare denne posisjonen i mange år fremover, uttaler Kjetil Hildeskor.

 

Informasjon Adidas:

Hovedkvarteret ligger i tyske Herzogenaurach. Adidas sysselsetter på verdensbasis over 59.000 arbeidstakere. I 2023 hadde Adidas salgsinntekter på drøyt 21 milliarder euro, det vil si 250 milliarder kroner etter dagens valutakurs.

Tilbake
 

PORTRETTET - Kaare Jarbeaux
-Ståltro på kvalitet og kjente merkevarer.

 
Emisjon på 600 millioner kroner for å styrke vekst og likviditet
 
Rabattene dreper lønnsomheten
 
ISPO trengs av alle
 
-Det er i møte med mennesker at utvikling skjer
ISPO 2024*