Active Brands har nylig inngått samarbeid med Vandre for å lage en gjenbrukstjeneste for sine merkevarer. På sikt er ambisjonen at samtlige av merkevarene skal ha sitt eget gjenbruksprogram.
– Gjenbruk er i seg selv en megatrend, i tillegg vil det kommende regelverket fra EU drive i den retning, samtidig som vi mener at dette er et spennende og riktig forretningsområde. Dette er et viktig grep for å holde oss relevante og det er en integrert del av vår bærekraftstrategi, forteller Rebecca Johansson, bærekraftsjef i Active Brands.
Derfor har Active Brands i løpet av de siste årene utforsket hvordan de kan bli en del av gjenbruksmarkedet. De har utforsket både muligheten til å utvikle tjenesten selv, samt utforsket forskjellige alternativer for samarbeid med aktører som har spesialisert seg på gjenbruk. Til slutt falt de ned på at Vandre var rett partner for dem:
– Dess mer vi har satt oss inn i tematikken, dess mer har vi blitt bevisst at dette er et eget forretningsområde. Vi har spesialisert oss på å lage gode og langlivede produkter, og kommet frem til at det er riktig for oss å samarbeide med noen som har spesialisert seg på gjenbruk, utdyper Rebecca.
Spesialister på gjenbruk
Vandre har utviklet en gjenbrukstjeneste til merkevarene innenfor tekstil.
– Reparasjon er dyrt, og vi tror at stordriftsfordeler er avgjørende for å gjøre brukte produkter attraktive. Det er med dette i bakhodet vi har utviklet Vandre, forteller Henriette Wiken Lund, daglig leder i Vandre.
Skal lære sammen
Gjenbruk i stor skala er nytt for merkevarene. Det er naturligvis derfor usikkerhet knyttet til hva realistiske prisnivåer er på både innkjøps- og utsalgspris, samt reparasjonsomfang. Active Brands og Vandre ser for seg at det blir mye læring den kommende tiden:
– Dette er et nytt satsingsområde for oss, så vi ser veldig frem til å få praktisk innsikt gjennom samarbeidet. Ambisjonen vår er på sikt å kunne levere en gjenbrukstjeneste for alle merkevarene våre, men først skal vi lære og videreutvikle oss gjennom samarbeidet mellom Vandre og én merkevare her hos oss, forteller Rebecca videre.