Active Brands satser på gjenbruk med hjelp fra norsk startup

Active Brands har nylig inngått samarbeid med Vandre for å lage en gjenbrukstjeneste for sine merkevarer. På sikt er ambisjonen at samtlige av merkevarene skal ha sitt eget gjenbruksprogram.  



– Gjenbruk er i seg selv en megatrend, i tillegg vil det kommende regelverket fra EU drive i den retning, samtidig som vi mener at dette er et spennende og riktig forretningsområde. Dette er et viktig grep for å holde oss relevante og det er en integrert del av vår bærekraftstrategi, forteller Rebecca Johansson, bærekraftsjef i Active Brands. 

 

Derfor har Active Brands i løpet av de siste årene utforsket hvordan de kan bli en del av gjenbruksmarkedet. De har utforsket både muligheten til å utvikle tjenesten selv, samt utforsket forskjellige alternativer for samarbeid med aktører som har spesialisert seg på gjenbruk. Til slutt falt de ned på at Vandre var rett partner for dem:

– Dess mer vi har satt oss inn i tematikken, dess mer har vi blitt bevisst at dette er et eget forretningsområde. Vi har spesialisert oss på å lage gode og langlivede produkter, og kommet frem til at det er riktig for oss å samarbeide med noen som har spesialisert seg på gjenbruk, utdyper Rebecca. 

 

Spesialister på gjenbruk

Vandre har utviklet en gjenbrukstjeneste til merkevarene innenfor tekstil.

– Reparasjon er dyrt, og vi tror at stordriftsfordeler er avgjørende for å gjøre brukte produkter attraktive. Det er med dette i bakhodet vi har utviklet Vandre, forteller Henriette Wiken Lund, daglig leder i Vandre. 

 

Skal lære sammen

Gjenbruk i stor skala er nytt for merkevarene. Det er naturligvis derfor usikkerhet knyttet til hva realistiske prisnivåer er på både innkjøps- og utsalgspris, samt reparasjonsomfang. Active Brands og Vandre ser for seg at det blir mye læring den kommende tiden:

– Dette er et nytt satsingsområde for oss, så vi ser veldig frem til å få praktisk innsikt gjennom samarbeidet. Ambisjonen vår er på sikt å kunne levere en gjenbrukstjeneste for alle merkevarene våre, men først skal vi lære og videreutvikle oss gjennom samarbeidet mellom Vandre og én merkevare her hos oss, forteller Rebecca videre. 

Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy