Aclima skal kle opp Nordens soldater

Aclima fra Drammen, produsenten av funksjonelle ullplagg, sikret nylig avtalen i prosjektet Nordic Combat Uniform (NCU). Sammen med andre kjente samarbeidspartnere skal Aclima kle soldater fra Norge, Sverige, Danmark og Finland med sine WoolNet og LightWool produkter.


Den første milepælen i dette prosjektet ble satt i 2016, siden da har Aclima sine produkter blitt satt på krevende tester av 100 soldater fra hver av de fire landene, for å bevise at de oppfyller NCUs standarder for holdbarhet, kvalitet og funksjonalitet.

Denne kontrakten er også en stor milepæl for Aclima som selskap. Siden 1968 har Aclima levert til det norske Forsvaret, og med denne nye avtalen vil Aclima forsterke sin posisjon som leverandør av funksjonell ullbekledning til det profesjonelle markedet.


– Mange mennesker i vår organisasjon har jobbet hardt i flere år for å komme dit vi er nå. Dette er vår største avtale noensinne! Produktene har blitt testet av hundrevis av soldater fra hvert land og dette er en enorm anerkjennelse av kvaliteten Aclima representerer. Nå setter vi i gang produksjonen for alvor, og vi gleder oss, sier Aclimas salgssjef, Lars Eivind Johansen.


NCU-systemet er utviklet som en felles innsats fra en kjernegruppe av partnere kjent for sitt langvarige arbeid med innovasjon.

Det norske selskapet Oskar Pedersen AS er hovedleverandør og Layers AS er prosjektleder.

Produksjons- og teknologipartnerne til systemet er: Siamidis SA, W.L Gore & Associates GmbH, Woolpower AB og Aclima AS - Ullundertøy.


Kontrakten har en verdi på over 4 milliarder totalt med en varighet på syv år. Leveransene starter allerede i slutten av 2022.


Her er Nordic Combat Uniform:

Prosjektet skal erstatte og forsterke eksisterende stridsuniformer for de nordiske nasjonene. Forsvarsmateriell felleskapasiteter er ansvarlig for gjennomføring av anskaffelsen.



Tilbake
 
Innovasjon

Søk om støtte til inkluderende designprosjekter

 
Pål Wibe går av som sjef i XXL ASA
 
Mild vinter og logistikktrøbbel stoppet veksten
 
Påmeldingene strømmer inn!
 
Brems i salget for både Zalando og Boozt