Aclima ble kåret til Årets merkevarebygger på Designindustrikonferansen. Markedssjef Ole Magnus Halvorsen holder i det synlige beviset. Også på bildet Stian Killingstad og Tone Legård. Foto: Melissa Hegge

Aclima ble kåret til Årets merkevarebygger på Designindustrikonferansen. Markedssjef Ole Magnus Halvorsen holder i det synlige beviset. Også på bildet Stian Killingstad og Tone Legård. Foto: Melissa Hegge

Aclima kåret som beste merkevarebygger under Årets Industrikonferanse.

Årets Designindustrikonferanse gikk foran en fullsatt sal i Nasjonalmuseet i Oslo torsdag 25. april. Her ble prisene Årets eksportbedrift, Årets produkt, Årets merkevarebygger samt Klassikerprisen delt ut. Men selv om stemningen var god i kjølvannet av prisseremonien, er bakteppet mer dystert. Norsk design opplever usikre tider.


– De siste seks årene har vi økt eksporten av norske designvarer med hele 65 prosent, men dette slår ikke ut i verdiskaping eller arbeidsplasser i Norge. Sammenlignet med våre nordiske designkonkurrenter har vi for dårlige rammevilkår. Vi blir hengende etter dem, sier Egil Sundet. Han er bransjesjef i Norsk Industri Designindustrien, som delte ut de fire prisene.

 

Han mener det er vanskelig å lykkes i en oljetung norsk økonomi der offentlige støtteordninger er små og spredte, og der en særnorsk formueskatt straffer norske eiere hardt.

 

– Dette må endres nå, slik at vi kan bygge den eksportindustrien Norge trenger når oljeinntektene skrumper inn. Investeringsstøtten må økes betydelig, og vi må endre formueskatten slik at veksten og arbeidsplassene skjer her og ikke i utlandet, sier Sundet.

 

Årets merkevarebygger heter Aclima

«Bedriftens visjon handler om å få flere mennesker til å nyte friluftslivet, gjennom å gjøre det behagelig å være ute. Produktene er skapt ut ifra et behov for komfortable og bærekraftige produkter med best mulig yteevne. Selve varemerket og dagens navn, Aclima, ble etablert i 1998. Etter samarbeidet med Lars Monsen i 2015 er det opparbeidet en sterk merkevarekjennskap til produktene i forbrukermarkedet,» skriver juryen.

 

Og legger til:

 

«Bedriften har hatt en tydelig økende omsetning i mange år. I 2023 har den gode trenden fortsatt, store avtaler er inngått, og produsenten passerte 300 millioner i omsetning.»

 

85 år etter oppstarten som produsent av filtsåler basert på ullavfall, er Aclima i dag en velkjent merkevare og leverandør av kvalitetsprodukter i ull til både voksne og barn samt profesjonelle brukere som politi, brannvesen og militærstyrker.

 

– Vi har en kompromissløs holdning når det gjelder kvalitet, og det gjelder i alt vi gjør. Derfor er nominasjonen til denne prisen en veldig stor anerkjennelse for alle oss som hver dag jobber med å bygge merkevaren Aclima. Dette er kjempegøy, sier markedssjef Ole Magnus Halvorsen.

 

Han forteller at Aclima-kulturen har stor takhøyde, mye humor og rom til å dyrke kreativitet og innovasjon både internt og i samarbeid med andre. Målet er alltid å lage de beste produktene av den høyeste kvaliteten, produsert mest mulig skånsomt. Fremover har ullspesialisten hårete mål.

 

– Vi skal bekjempe syntetiske alternativer og fremme ull som den mest funksjonelle og mest bærekraftige fiberen. Vi skal fortsette å jobbe med innovasjon og se på nye strikkemetoder, teknologier og produksjonsmetoder. Vi er klare for verden, og ønsker å inspirere til friluftsliv, sunn og frisk luft og viktigheten av å kle seg i ull, lag på lag, fremholder Halvorsen.

De andre prisene ble vunnet av Heymat, Foro Form, Hadelands Glassverk og LK Hjelle. Juryens beskrivelser til respektive priser beskrive slik:

 

  • Årets eksportbedrift er Heymat, der juryen uttaler at Heymat fortsetter å imponere med sine kvalitetsprodukter, og at de setter ny, norsk design på det internasjonale designkartet. 
  • Årets produkt er stolen «Atrium» av Fora Form, der juryen roser Atrium for å være ukomplisert og kompleks på samme tid, og et eksempel på skandinavisk design på sitt beste.
  • Klassikerprisen går til «Arkivserien» av Hadeland Glassverk. «Hadeland Glassverk fortjener anerkjennelse for denne rikholdige produktserien som fanger essensen av tidløs, norsk design fra midten av 1900-tallet. Med sin håndverkskvalitet, og sine enkle, elegante linjer tiltrekker serien seg både designentusiaster og de som verdsetter funksjonalitet. Elementene har vært en del av norske hjem og offentlige rom i over et halvt århundre og har også fått internasjonal oppmerksomhet etter relanseringen i 2019,» skriver juryen i sin dom.
  • Klassikerprisen går også til «Siesta» av LK Hjelle. «Ved å løfte dette møbelet fram bidrar LK Hjelle til å feire norsk designarv. Samtidig byr selskapet markedet en komfortabel og elegant klassiker laget av holdbare, gode materialer med respekt for originaldesignet til Ingmar Relling fra 1965. Stolen har banet vei for norsk designeksport,» står det i juryens vurdering.

 

Saken hentet fra «Pressenytt», 25.04, av Henning Poulsen 


Tilbake
 

Scan Trade gir full gass i Outdoor med Jack Wolfskin

 
Årets Sportsbransjepriser 2024
 
Fysisk aktivitet, Makroøkonomi og Innovasjon under Sportsbransjedagene
 
Innholdsmarkedsføring:
Shout Out to All Nordic Sport & Outdoor Retailers!
 
Sportskjedenes andre kvartal