Årets Designindustrikonferanse gikk foran en fullsatt sal i Nasjonalmuseet i Oslo torsdag 25. april. Her ble prisene Årets eksportbedrift, Årets produkt, Årets merkevarebygger samt Klassikerprisen delt ut. Men selv om stemningen var god i kjølvannet av prisseremonien, er bakteppet mer dystert. Norsk design opplever usikre tider.
– De siste seks årene har vi økt eksporten av norske designvarer med hele 65 prosent, men dette slår ikke ut i verdiskaping eller arbeidsplasser i Norge. Sammenlignet med våre nordiske designkonkurrenter har vi for dårlige rammevilkår. Vi blir hengende etter dem, sier Egil Sundet. Han er bransjesjef i Norsk Industri Designindustrien, som delte ut de fire prisene.
Han mener det er vanskelig å lykkes i en oljetung norsk økonomi der offentlige støtteordninger er små og spredte, og der en særnorsk formueskatt straffer norske eiere hardt.
– Dette må endres nå, slik at vi kan bygge den eksportindustrien Norge trenger når oljeinntektene skrumper inn. Investeringsstøtten må økes betydelig, og vi må endre formueskatten slik at veksten og arbeidsplassene skjer her og ikke i utlandet, sier Sundet.
Årets merkevarebygger heter Aclima
«Bedriftens visjon handler om å få flere mennesker til å nyte friluftslivet, gjennom å gjøre det behagelig å være ute. Produktene er skapt ut ifra et behov for komfortable og bærekraftige produkter med best mulig yteevne. Selve varemerket og dagens navn, Aclima, ble etablert i 1998. Etter samarbeidet med Lars Monsen i 2015 er det opparbeidet en sterk merkevarekjennskap til produktene i forbrukermarkedet,» skriver juryen.
Og legger til:
«Bedriften har hatt en tydelig økende omsetning i mange år. I 2023 har den gode trenden fortsatt, store avtaler er inngått, og produsenten passerte 300 millioner i omsetning.»
85 år etter oppstarten som produsent av filtsåler basert på ullavfall, er Aclima i dag en velkjent merkevare og leverandør av kvalitetsprodukter i ull til både voksne og barn samt profesjonelle brukere som politi, brannvesen og militærstyrker.
– Vi har en kompromissløs holdning når det gjelder kvalitet, og det gjelder i alt vi gjør. Derfor er nominasjonen til denne prisen en veldig stor anerkjennelse for alle oss som hver dag jobber med å bygge merkevaren Aclima. Dette er kjempegøy, sier markedssjef Ole Magnus Halvorsen.
Han forteller at Aclima-kulturen har stor takhøyde, mye humor og rom til å dyrke kreativitet og innovasjon både internt og i samarbeid med andre. Målet er alltid å lage de beste produktene av den høyeste kvaliteten, produsert mest mulig skånsomt. Fremover har ullspesialisten hårete mål.
– Vi skal bekjempe syntetiske alternativer og fremme ull som den mest funksjonelle og mest bærekraftige fiberen. Vi skal fortsette å jobbe med innovasjon og se på nye strikkemetoder, teknologier og produksjonsmetoder. Vi er klare for verden, og ønsker å inspirere til friluftsliv, sunn og frisk luft og viktigheten av å kle seg i ull, lag på lag, fremholder Halvorsen.
De andre prisene ble vunnet av Heymat, Foro Form, Hadelands Glassverk og LK Hjelle. Juryens beskrivelser til respektive priser beskrive slik:
Saken hentet fra «Pressenytt», 25.04, av Henning Poulsen