Da Shimano la fram sine svært gode tall for tredje kvartal, fortalte de samtidig at de nå utvidet produksjonskapasiteten ved fabrikkene sine i Japan og i de andre landene de produserer i. Selskapet ønsker å levere på den økende globale etterspørselen etter deres produkter, ettersom Covid-utbrudd har skapt problemer for både produksjon og logistikk, overalt.
Sykkelforhandlernes varelager er fremdeles ganske tynne i Europa, Amerika og Oseania, mens etterspørselen i Asia ser ut til å flate ut, sier Shimano.
Salget av sykkelkomponenter økte med 30 prosent i 3. kvartal og nådde, ca. 810 millioner euro. Shimanos nye, nydesignede sykkelkomponentlinjer, Dura-Ace og Ultegra, er blitt godt mottatt av markedet.
Salget økte med 9 prosent til omlag 180 millioner euro i selskapets fiskeutstyrsdivisjon sammenlignet med samme periode i fjor. Shimano sier etterspørselen etter varer i dette segmentet holder seg på et gjevnt høyt nivå i alle markeder.
De totale inntektene økte med 26 prosent til 990 millioner euro i kvartalet. Bruttomarginen økte med 3,0 prosentpoeng til 44,3 prosent, mens driftskostnadene økte med 20 prosent.
I årets ni første måneder rapporterte Shimano en økning på 49,6 prosent i salget til 2,99 milliarder euro, noe som ga en økning på 93,8 prosent i driftsinntekter og 82,1 prosent i nettoresultatet.