STØRRE I SVERIGE: «Norske» XXL er nå tredje-største kjede i Sverige, og økte med 22 prosent i fjor.
Sportfacks årlige oversikt over kjedeutviklingen i Sverige, viser at Stadium fortsatt er desidert største sportskjede med 4,080 milliarder svenske kroner i omsetning – en økning på 3,3 prosent fra 2014. Intersport Sverige er fortsatt neststørste kjede med en økning på 2,3 prosent til 3,330 milliarder kroner.
Økte 22 %
Inn på tredjeplass kommer så «norske» XXL med 2,035 milliarder i omsetning – en økning på hele 22 prosent fra året før. XXL har dermed gått forbi Team Sportia som hadde en nedgang på 3,5 prosent til 1,958 milliarder svenske kroner. Totalt økte de svenske sportskjedene med 7,9 prosent i fjor, mens bransjen i snitt økte med 5,3 prosent. I tillegg til XXL var det Naturkompaniet som hadde den største veksten på 12,6 prosent.
Mest pr butikk
XXL, som økte med to varehus i Sverige i 2015 til totalt 20, er ikke overraskende den kjeden som har mest omsetning pr butikk på 101,8 millioner svenske kroner – nummer to er golfkjeden Dormy med 40,9 millioner pr butikk.