OVER ALPENE DRO: XXL vil etter alle solemerker i løpet av 2017/18 innta Alperegionen med sitt konsept etter å ha lagt Norden for sine føtter. Her fra XXL i Finland. FOTO: MORTEN DAHL
Sier XXL-sjef Fredrik Steenbuch og smiler lurt. Med glimt i øyet forteller han at XXL nå kommer til å gjøre alvor av det de har antydet en stund nå: De kommer til å entre det tyske, sveitsiske og østerrikske markedet med sitt konsept. Men han forter seg å legge til: -Det er ikke vedtatt ennå…
Logistikken og infrastrukturen har XXL – etter å ha etablert seg i Norge, Sverige og Finland. Nå har Steenbuch og co vært i de tre Alpe-landene for å lære mer om kulturen, næringslivet, sportsbransjen og konkurrentene i de tre landene. I Sveits er et team oppe og går allerede. I tillegg til Tom Erik Kjønø, som har bodd i Sveits et par år nå, er tre andre på plass i landet.
-Sør-Tyskland, Østerrike og Sveits minner mye om det nordiske markedet. Det er fire årstider, og det er kvalitetssøkende kunder som ønsker god service og produktene skal helst være gratis, smiler Steenbuch, og legger til at sveitserne likner mye på oss nordmenn med sin særegenhet og utenfor EU-tankegang, østerrikerne er mer som de pragmatiske finnene, mens tyskerne er som svenskene.
- Dere kommer til et marked med flust av store, gode og kjente butikker. Vil det ikke være vanskelig for XXL å etablere seg der da?
- Vi har sett på konkurransesituasjonen, og det finnes ikke noe konsept som vårt der. Det finnes mange svært gode high-end-butikker, og større outdoorkjeder som Globetrotter, men det er noe annet enn XXL. Jeg tror XXL passer som hånd i hanske i dette området, svarer XXL-sjefen.
For å lykkes i utlandet er det ifølge Steenbuch avgjørende at det ansettes en landsansvarlig med lokal tilknytning som både har kunnskap og forståelse for konsept, kultur og språk. Det har de gjort i både Sverige og Finland, men at det også er viktig med norske «veiledere» som kan forankre det norske forretningsprinsippet.
Les mer i nyeste utgave av SPORT – nr 6 – som er ute i disse dager.