Foto: Rab

Foto: Rab

Toppturinteressen fortsetter å øke

Topptur er det segmentet som vokser desidert mest i Norge for tiden. Folk vil ut av de preparerte løypene og undersøkelser fra de største produsentene viser at det er jakten på ny turglede og de gode naturopplevelsene som motiverer aller mest. Flere og flere vil ut, opp og ned på ski, og aller helst for egen maskin.

 


-Det er ingen tvil om at topptur fortsatt er det mest omtalte alpinsegmentet. Salget øker jevnt og trutt, og vi ser at stadig nye

brukere rekrutteres. Mange av de som starter med toppturer nå, har ikke noe særlig alpinski bakgrunn. Dette er gjerne folk som har gått på fjellski, og som vil ferdes i bratt terreng på en tryggere måte. Men vi ser også at mange av de som er vant til å gå i fjellet om sommeren, nå også vil ut om vinteren, sier Erlend Dannatt, markedssjef i Tendenzer.

Det er vanskelig å finne god statistikk på segmentet, men markedet i 2018/19 sesongen i Norge var på ca 18.000 par topptur ski og bindinger, noe som tilsvarer ca. 1 av 3 voksenski i alpinsegmentet.


Hva er det som skiller toppturski fra vanlige alpin- og fjellski?


-Det vanligste utstyret er ski mellom 88mm og 98mm midtbredde. Dette er ski som fungerer godt til allroundbruk. 88 mm til de som er like opptatt av turen opp, som turen ned, 98mm til de som legger litt mer vekt på kjøreegenskaper, forteller Dannatt. Vi ser at mange med frikjøringsbakgrunn velger lette frikjøringsski med bredde på 95-110mm. Dette er litt tyngre utstyr, men gir vesentlig bedre stabilitet, flyt og kontroll. Det finnes også egne bindinger som tåler mer trøkk i kjøringen.

I alpinsegmentet hos Fischer er det også rando og topptur som har økt mest.

-Vi ser også at frikjøring øker like mye. Fischer har økt utvalget i dette segmentet og vi har fått flere som vil selge og ikke minst flere som vil kjøpe varene her i Norge, sier Alf Roger Holme Markedssjef i Finor.

Moderate beregninger gjort av bransjen selv viser at toppturmarkedet i Norge ligger på ca. 100 millioner kroner, omtrent 30 prosent av totalmarkedet innen alpint.

Det skjer mye i topptursegmentet og innovasjoner blir bare viktigere og viktigere for de som vil henge med i markedet. Vi vil ta personlig tilpasning av alpinutstyr til et nytt nivå, sier Fredrik Mandt, Merkevaresjef for Atomic i Europa.

Atomics nyvinninger går i stor grad ut på å gjøre det nye utstyret enklere å tilpasse den enkelte skikjørers behov.

Undersøkelse om toppturvaner

Atomic har gjennomført en undersøkelse om folks toppturvaner.

Svarresultatene for det norske markedet er relativt likt som for resten av Europa. Hovedfunnene viser at de aller fleste som går på topptur, ønsker en balanse mellom vekt og ytelse når det kommer til utstyrsvalget.

På spørsmålet om hva som motiverer aller mest ved å drive med touring i Norge, har flest svart at det er det sosiale og naturopplevelsene som er de sterkeste driverne.

Flest ønsker god balanse mellom vekt og ytelse.

17 prosent har svart at de driver med randonee/Skimo.

I denne kategorien finner man gramjegerne som er på jakt etter det letteste utstyret på markedet, forklarer Mandt.

77 prosent definerer seg i gruppen som vil ha semi-lett utstyr. Det er folk som vil ha en god balanse mellom vekt og ytelse. Ikke for tungt å gå opp, og gode kjøreegenskaper ned fjellet.

24 prosent har krysset av for freeride. Her er hovedfokus maksimal ytelse på turen ned.

741 personer i Norge har svart på undersøkelsen, og det har vært mulig å krysse av for flere enn et alternativ.

 

Et annet gledelig funn for bransjen er at 67 prosent av de spurte i undersøkelsen svarte at de planlegger å kjøpe touringski eller støvler i løpet av de neste 24 månedene, sier Mandt.

Tilbake
 

Bremser videre gjenåpning

 
Googles oppkjøp av Fitbit møter motstand
 
NSF
På vei mot ny normal for sportsbransjen
 
Sport1-messen blir digital
 
Dataangrep mot Intersports nettbutikk