Johan Söderlund, sommeransvarlig i Trysilguidene, forteller at de har merket ringvirkninger av sykkelsatsingen. Flere gjester til Trysil om sommeren gjorde at de turte å gjøre deres hittil største investering, klatreparken Høyt & Lavt Trysil, som åpnet i 2016. Den har de investert totalt 8 millioner kroner i. Trysilguidene har hatt en stor økning i antall helårsansatte. I sommer er det omtrent 30 ansatte, som jobber som sykkelguide- og instruktører, med elveaktiviteter, i klatreparken osv. Foto:
Hedmark fylkeskommune har vært sentral i finansieringen av sykkelsatsingen i Trysil, og har også̊ bidratt i flere stedsutviklings- og reiselivsprosjekter i kommunen. - Dette er et prosjekt som er et godt eksempel på offentlig-privat samarbeid der våre virkemidler utløser virkemidler fra både Trysil kommune og næringslivet. Vi har blant annet bevilget fire millioner til Trysils satsing på stisykling, forteller fylkesråd Thomas Breen, som bestilte denne evalueringen av sykkelsatsingen i Trysil fra Telemarksforskning.
Resultatene fra rapporten ble presentert i Trysil mandag
formiddag av en fornøyd fylkesråd.
- Hovedkonklusjonen fra rapporten er at det har skjedd et
positivt skifte i arbeidsplassutviklingen i Trysil de siste tre årene. Dette
har bidratt vesentlig til bedre flyttetall og befolkningsutvikling, forteller
Breen.
Fylkesrådsleder Per-Gunnar Sveen legger til at det er svært
gledelig å se satsingen gir resultater.
- Ofte tar det tid før vi ser resultater, men dette er et
prosjekt som raskt har gitt positive effekter og der vi ser at i fellesskap kan
vi bidra til vekst og utvikling. Det at det nå legges til rette for flere
helårsarbeidsplasser ser ut til å være nøkkelen til både økt befolkningstall og
vekst for næringslivet, sier Sveen.
Trysil har hatt en god omsetningsvekst i besøksnæringene;
bransjene aktivitet, overnatting og servering har en vekst i omsetningen på om
lag 50 prosent, mens handel har cirka fem prosent, noe som er mye. Det har vært
en økning i kommersielle gjestedøgn på 80 prosent, eller litt i underkant av
50.000 i antall, fra 2013 – 2018. Sammenlignet med ni andre kommuner som er
store vinterdestinasjoner, har Trysil samlet sett mest positiv utvikling.
- Sykkelsatsingen i Trysil har vært en stor suksess, sier
Breen. - Jeg tør påstå at satsningen også har skapt en optimisme til å
investere i andre aktiviteter. I tillegg ser vi at det er en vekst i flere
bransjer, som for eksempel i bygg- og anleggsbransjen.
Nettopp det skyldes felles retning og tett samarbeid, mener
Gudrun Sanaker Lohne, daglig leder i Destinasjon Trysil.
- I 2012 vedtok vi en felles reiselivsstrategi, som nettopp
løfter frem fellesprosjekter som idrett- og sykkelsatsingen, samt målsettingen
om å øke den lokale verdiskapingen i hytteutviklingen og heve bevisstheten om å
bruke lokal arbeidskraft. Det er gledelig å se at felles innsats gir
resultater, sier Lohne.
Rapporten understreker at hvis Trysil skal lykkes med videre
vekst med sykkel som utviklingsmotor, blir det viktig å fornye seg og stadig
kunne tilby nye attraksjoner, slik at omdømmet som sykkeldestinasjon nummer 1
opprettholdes.
- Vi må ikke tro vi er ferdig nå, påpeker Lohne. - Dette er
bare starten. Skal vi nå de målene vi har satt og skape flere helårs
arbeidsplasser og økt tilflytting, må vi fortsette sykkelutviklingen. Det er
mange destinasjoner i Skandinavia som har startet liknende prosjekter. Vi må
gire opp og sikre at vi opprettholder vår lederposisjon. Nå har vi et veldig
godt utgangspunkt til å klare det.
Foto: Jonas Hasselgren