VANT PRIS: Norrøna Retail mottok onsdag Handelsprisen 2015. En stolt Espen Falck Engelstad i midten mottok prisen fra blant andre Vibeke Madsen, adm. dir. i Virke. FOTO: MORTEN DAHL

VANT PRIS: Norrøna Retail mottok onsdag Handelsprisen 2015. En stolt Espen Falck Engelstad i midten mottok prisen fra blant andre Vibeke Madsen, adm. dir. i Virke. FOTO: MORTEN DAHL

Norrøna Retail vant Handelsprisen

Norrøna vant onsdag Virkes handelspris under Handelskonferansen 2015. Noen kan kanskje synes det er rart at en produsent vinner en handelspris myntet på forhandlere, men det er altså Norrøna Retail som stakk av med prisen.

UTDYPER: Bjørn Fjellstad (t.v.) og Espen Falck Engelstad utdyper hvordan Norrøna jobber mot kunden. FOTO: MORTEN DAHL
UTDYPER: Bjørn Fjellstad (t.v.) og Espen Falck Engelstad utdyper hvordan Norrøna jobber mot kunden. FOTO: MORTEN DAHL

Det var en tydelig rørt og stolt Espen Falck Engelstad, daglig leder for Norrøna Retail, som tok imot prisen på SAS-hotellet onsdag. Norrøna vant finalekampen mot Ark Bokhandel, Europris, Komplett.no og kjøkkenutstyrskjeden Kitch’n.

 

Tydelig nisjekonsept

I juryens begrunnelse heter det blant annet at «Handelsprisen 2015 går til en aktør som lykkes svært godt i en bransje utfordret av store kjeder, så vel som netthandel. Gjennom å bygge opp en kjede av egne butikker, viser vinneren at det er mulig å drive god butikk med et spisset og tydelig nisjekonsept». Juryen mener også at Norrøna Retail behersker kunsten å øke omsetning og resultat samtidig og har en imponerende lønnsomhet sammenliknet med sine konkurrenter i sportsbransjen.

Det er andre år på rad sportsbransjen stikker av med Handelsprisen. I fjor var det XXL som vant prisen

Norrøna Retail omsetter for om lag 120 millioner kroner i Norge pluss sine tre butikker i Sverige.

Etter at Norrøna Retail mottok prisen fikk Bjørn Fjellstad og Falck Engelstad lov til å utdype litt mer om hvordan Norrøna som selskap jobber mot sine kunder. Og kundene for Norrøna – det er ikke butikkene -  men sluttbrukeren.

 

Drift og disiplin

- Drift er alfa og omega for å lykkes i kontakten med kundene, sa Falck Engelstad, og mente at det meste av kompetansen må sitte i eget hus – og ikke outsources slik mange gjør.

- I tillgg er disiplin også svært viktig. Vi tenker langsiktig i alt vi gjør og skape verdi i alle ledd, fortsatte Falck Engelstad.

I 2009 reduserte Norrøna antall forhandlere de ville jobbe med med 25 prosent. De ønsket å ha en mer selektiv distribusjon. Siden den gang har Norrøna som selskap doblet omsetningen. Ved å satse på denne selektive distribusjonen og åpne egne konseptbutikker, har Norrøna klart å unngå prisdumpingsfellen, som preger mye av bransjen ellers.

Tilbake
 

Deltidsansattes rett til utvidet stilling

 
Stein Glømmi til minne
 
Unikt tilbud til sportsbransjeforeningens medlemmer
 
Beach Mountain AS og Response Nordic AS forener krefter
 
Nå må det bevilges penger til gange- og sykkeltiltak