Det var en tydelig rørt og stolt Espen Falck Engelstad, daglig leder for Norrøna Retail, som tok imot prisen på SAS-hotellet onsdag. Norrøna vant finalekampen mot Ark Bokhandel, Europris, Komplett.no og kjøkkenutstyrskjeden Kitch’n.
Tydelig nisjekonsept
I juryens begrunnelse heter det blant annet at «Handelsprisen 2015 går til en aktør som lykkes svært godt i en bransje utfordret av store kjeder, så vel som netthandel. Gjennom å bygge opp en kjede av egne butikker, viser vinneren at det er mulig å drive god butikk med et spisset og tydelig nisjekonsept». Juryen mener også at Norrøna Retail behersker kunsten å øke omsetning og resultat samtidig og har en imponerende lønnsomhet sammenliknet med sine konkurrenter i sportsbransjen.
Det er andre år på rad sportsbransjen stikker av med Handelsprisen. I fjor var det XXL som vant prisen
Norrøna Retail omsetter for om lag 120 millioner kroner i Norge pluss sine tre butikker i Sverige.
Etter at Norrøna Retail mottok prisen fikk Bjørn Fjellstad og Falck Engelstad lov til å utdype litt mer om hvordan Norrøna som selskap jobber mot sine kunder. Og kundene for Norrøna – det er ikke butikkene - men sluttbrukeren.
Drift og disiplin
- Drift er alfa og omega for å lykkes i kontakten med kundene, sa Falck Engelstad, og mente at det meste av kompetansen må sitte i eget hus – og ikke outsources slik mange gjør.
- I tillgg er disiplin også svært viktig. Vi tenker langsiktig i alt vi gjør og skape verdi i alle ledd, fortsatte Falck Engelstad.
I 2009 reduserte Norrøna antall forhandlere de ville jobbe med med 25 prosent. De ønsket å ha en mer selektiv distribusjon. Siden den gang har Norrøna som selskap doblet omsetningen. Ved å satse på denne selektive distribusjonen og åpne egne konseptbutikker, har Norrøna klart å unngå prisdumpingsfellen, som preger mye av bransjen ellers.