NORGE: I Danmark har de Swipp. I Norge er kanskje DNBs løsning Vipps den mest kjente for mobil-betaling.

NORGE: I Danmark har de Swipp. I Norge er kanskje DNBs løsning Vipps den mest kjente for mobil-betaling.

Mobilbetaling er framtiden

Der er gått sport i å betale med mobilen. Hver eneste dag blir 1000-vis av beløp over hele landet betalt via mobilen fremfor kort og kontanter. Mobilbetaling er ikke kun smart for forbrukerne. Mobil-betaling som Vipps og M-Cash i Norge – og Swipp i Danmark - gir forretningsdrivende noen helt konkrete fordeler, som gir god likviditet og bedre sikkerhet for betaling enn betaling med kort.

I takt med at vi blir mer og mer fortrolige med mobilbetaling, vil antallet brukere stige markant, og det kan komme mange sportsbutikker tilgode. Ifølge en representativ undersøkelse av danskenes mobilbetalingsvaner blant 1.000 danskere, foretatt av Point og analysefirmaet Wilke i 2014, vil hele 48,5 prosent av danskene gjerne betale med deres smart-telefoner i butikkene. Vårt danske søstermagasin SportShop har sett nærmere på denne nye betalingsformen via smart-telefoner.


Besparende for butikkene

Adm. direktør for bealingsløsningen Swipp i Danmark, Martin F. Andersen, framhever, at Swipp er billigere og enklere enn betalingsløsninger med kort. Swipp, som altså tilsvarer norske Vipps, er en konto-til-konto-løsning, som derfor sparer butikkene for fordyrende mellomledd og sikrer lave transaksjonskostnader, akkurat som Swipp gir nooen helt konkrete likviditetsfordeler, fordi butikken mottar pengene raskt.
- Hva kan sportsbutikkene tjene på å få Swipp i butikkene?
- Mobilbetaling er fremtidens betalingsform, og vi kan se, hvordan forbrukerne i stor grad har tatt betaling med mobilen til seg, så enkelt sagt vil sportshandlerne kunne gi kundene sine hva de vil ha. Med Swipp får kundene mulighet til å betale med sine smart-telefoner, samtidig som butikken får noen konkrete forretningsfordeler: Eksempelvis at pengene går raskt inn på virksomhetens konto, når en kunde har betalt for sine nye fotballsko. Det betyr ganske enkelt god likviditet. Videre er butikken sikret mot tilbakeførsler, fordi det altid undersøkes om det er penger på forbrukerens konto, mens kunden står i butikken, da betalingen kun kan gjennomføres hvis det er penger til rådighet på kontoen. Samtidig tilbyr Swipp og liknende løsninger en beløpsgrense på 25.000 kr. pr dag, og da kan man gjøre større innkjøp som snowboard, telt og outdoor-utstyr, sier Martin F. Andersen.

 

Les mer i nyeste utgave av SPRT nr 1 – som er ute i disse i dager.

Tilbake
 

PORTRETTET - Moniker Sport med all time high

 
ASICS donerer 100.000 kroner til Aktivitetsalliansen
 
Cruit AS rekrutteringsbyrå, partner til Norsk Sportsbransjeforening
 
PORTRETTET – Chrisco Sport AS vokser
 
Fenix Outdoor kjøper 65% av aksjene i Devold