REÅPNING: Kjededirektør Anders Fjeld kan konstaterte godt trøkk da XXL NAF-huset reåpnet torsdag morgen. Butikken er blitt 1500 kvadratmeter større og fått en opprustning. FOTO: MORTEN DAHL

REÅPNING: Kjededirektør Anders Fjeld kan konstaterte godt trøkk da XXL NAF-huset reåpnet torsdag morgen. Butikken er blitt 1500 kvadratmeter større og fått en opprustning. FOTO: MORTEN DAHL

Kaos da XXL reåpnet sin første butikk

I 2001 åpnet XXL sitt første varehus i NAF-huset i Oslo. I dag var det reåpning etter utvidelse og oppgradering – uten at butikken hadde holdt stengt en eneste dag under hele rehabiliteringsperioden.

KAOS: Det var masse mennesker og tilløp til kaos inne da XXL reåpnet sitt varehus i NAF-huset i Oslo sentrum. FOTO: MORTEN DAHL
KAOS: Det var masse mennesker og tilløp til kaos inne da XXL reåpnet sitt varehus i NAF-huset i Oslo sentrum. FOTO: MORTEN DAHL
MER SYKKEL: Sykkelavdelingen er flyttet ned i kjelleretasjen med større plass, samtidig som verkstedet også er utvidet. FOTO: MORTEN DAHL
MER SYKKEL: Sykkelavdelingen er flyttet ned i kjelleretasjen med større plass, samtidig som verkstedet også er utvidet. FOTO: MORTEN DAHL

Kjededirektør i XXL, Anders Fjeld, forteller til SPORT at XXL hadde to valg når leiekontrakten i det gamle NAF-huset går ut i 2019: Enten å flytte til et større lokale eller få mulighet til å utvide butikken.

 

Ble værende

- Vårt første varehus hadde nemlig vokst ut av lokalene. Heldigvis hadde gårdeier også kjøpt nabogården, slik at vi kunne få leie der også. Det betød at vi kunne bli værende i eksisterende butikk-lokale under forutsetning av at vi fikk leie de ekstra arealene og at vi fikk mulighet til å ruste opp eksisterende butikk, sier Fjeld.

Da dørene åpnet klokka 7 torsdag, var det lang kø utenfor lokalene. Og inni butikken var det tidvis kaos på grunn av svært gode åpningstilbud. Fjeld håpet på et sted mellom 10.000 og 12.000 besøkende denne dagen.

 

En million besøkende årlig

Hvert år er en million besøkende innom butikken i det gamle NAF-huset, og er dermed det XXL-varehuset som har mest besøkende. Omsetningen lå i fjor på nær 180 millioner kroner.

- Vi har freshet butikken kraftig opp og den er en av våre tre city-konsepter. De to andre er i Stockholm og i Helsinki. For å skape interesse har vi for eksempel satt opp en murvegg i tekstilavdelingen som skal vekke oppsikt. Dette er bare en av flere ting vi har gjort, sier en tydelig stolt kjededirektør. Nytt er også en storskjerm.

 

Ikke stengt en dag

Hele lokalet er økt med 1500 kvadratmeter og lokalet er nå på nærmere 5500 kvadratmeter. Butikken har om lag 100 ansatte, og på åpningsdagen var det 50 ekstra fra andre varehus og kjedesentralen som hjalp til. Sykkelavdelingen er flyttet ned i underetasjen med et utvidet verksted.

Til tross for til dels omfattende rehabiliteringsarbeid i fire måneder, har ikke butikken holdt steng en eneste dag. Man har arbeidet seg gjennom avdeling for avdeling.

 

Tilbake
 

Vurderer å bryte samarbeid etter Postens Temu-avtale

 
PORTRETTET - Moniker Sport med all time high
 
ASICS donerer 100.000 kroner til Aktivitetsalliansen
 
Cruit AS rekrutteringsbyrå, partner til Norsk Sportsbransjeforening
 
PORTRETTET – Chrisco Sport AS vokser