LEASING AV BARNEKLÆR. Ett av DIP-prosjektene som får støtte skal utvikle et leasingskonsept for klær og utstyr, rettet mot blant annet småbarnsfamilier. På bildet marin designer Eva Futing i Helly Hansen og Mads Bruun Høy i Æra Strategic Innovation. FOTO. JONNY SYVERSEN
Klesbransjen omsetter årlig for nærmere 40 milliarder kroner i Norge, ifølge Virke. SIFO-tall viser at en typisk nordmann kaster 23 kilo klær hvert år.
Dette representerer et enorm ressurssløseri, belaster naturen med giftstoffer og utslipp – og skaper dessuten store og synlige klasseforskjeller mellom de som deltar og de som ikke har råd til å være med på den elleville kjøpefesten. Ikke minst gjelder dette mange småbarnsfamilier.
Prosjektet gjennomføres i samarbeid med innovasjonsselskapet Æra, og har fått 410 000 kroner i støtte.
Dette er åttende gang det deles ut midler gjennom Designdrevet Innovasjonsprogram (DIP). 7,5 millioner kroner går til å støtte den kritiske idéutviklingsfasen i 16 norske innovasjonsprosjekter. Pengene skal brukes til å prøve ut helt nye innovasjonsverktøy som bygger på systematiske brukerstudier og designmetodikk.
Ifølge Anne E. Bull, rådgiver ved Norsk design- og arkitektursenter (DOGA), gir årets utvalgte prosjekter et godt øyeblikksbilde av det som skjer på innovasjonssiden i norsk næringsliv akkurat nå.
– Målet er å øke konkurransekraften i norsk næringsliv gjennom å utvikle nye produkter, tjenester, prosesser eller organisasjonsformer. I år har vi valgt ut en rekke spennende prosjekter innen blant annet bærekraft, velferdsteknologi, forretningsutvikling og havbruk, sier hun.
DIP-programmet finansieres av Nærings- og fiskeridepartementet og ledes av DOGA i samarbeid med Norges forskningsråd og Innovasjon Norge. Siden 2009 er det blitt delt ut om lag 56 millioner kroner til 134 prosjekter.