VEIKART: Virke-direktør Vibeke Hammer Madsen overleverte nylig veikartet for grønn handeln til Regjeringens ekspertutvalg for grønn konkurransekraft. FOTO: VIRKE

VEIKART: Virke-direktør Vibeke Hammer Madsen overleverte nylig veikartet for grønn handeln til Regjeringens ekspertutvalg for grønn konkurransekraft. FOTO: VIRKE

Handelen vil bli en del av det grønne skiftet

Virke-leder Vibeke Hammer Madsen og LO-nestleder Hans Christian Gabrielsen overrakte sist torsdag veikartet for grønn handelen til Regjeringens ekspertutvalg for grønn konkurransekraft.

– I dag er vi svært stolte, sa Vibeke Hammer Madsen, administrerende direktør  i Virke.

Sammen med LO-nestleder Hans Christian Gabrielsen, overrakte hun veikartet for grønn handel 2050 til utvalgets leder, Idar Kreutzer på Voksenåsen i Oslo. Veikartet er ett av elleve ulike veikart fra forskjellige næringer, som sammen skal danne grunnlaget for regjeringens strategi for grønn konkurransekraft mot 2050.

 

Lavutslippssamfunn

– Vi laget et veikart for hvordan handelen skal bidra til å oppfylle Norges mål om å være et lavutslippssamfunn i 2050, samtidig som vi sikrer arbeidsplasser og økt verdiskapning, sier Madsen.  

I arbeidet har Virke og LO, sammen med de store handelsaktørene H&M, IKEA, Coop og Norgesgruppen skissert en visjon for sektoren i 2050, og basert på en nåsituasjon definert hvilke tiltak som er nødvendig for å nå visjonen.

– Det er klart handelen må gjennom en stor omstilling for å sikre at vi ikke bruker mer ressurser enn naturen tåler, sier Hammer Madsen.

Omstillingsevne

- Handelen har alltid vist stor omstillingsdyktighet og innovasjonsevne.  Det trenger vi virkelig nå – i det grønne skiftet vi er midt oppi, sier Madsen.
Produkter laget av bærekraftig materialer, fossilfri transport, butikker som produserer egen strøm, og ikke minst større tjenesteinnhold og nye forretningsmodeller er viktige elementer i veikartet.

Tilbake
 

Tidenes beste år for Dale of Norway

 
Sportsbransjepriser 2025 - Hvem fortjener å bli løftet frem i sportsbransjen i år?
 
Satser på DACH: Innovasjon Norge lanserer nytt vekstprogram for norske friluftsmerker
 
Christian Lodgaard blir ny administrerende direktør i Aclima
 
Bransjeutsikter og økonomisk balanse