ÅPNeT: Den nye consept-butikken har fått et tiltalende og åpent preg med en avdeling for kvinner og en for menn. FOTO: MORTEN DAHL
Dermed får athleisure-trenden et påskudd for å få skikkelig fotfeste også i Norge. Ved årsskiftet ble trenden utropt til en av 2016s viktigste av livsstilsnettstedet Well+Good, som peker til motemarkedet og mener at dette er året det blir svært populært å innarbeide treningsklær i hverdagen. Ordet «athleisure» er en kombinasjon av ordene «athletic» og «leisure», og er betegnelsen for komfortable fritidsklær.
Den første butikken av sitt slag i Norge åpnet dørene på kjøpesenteret Byporten midt i Oslo sentrum torsdag.’
Det er den eksisterende G-Sport-butikken i Byporten som nå har fått et helt nytt konsept med fokus på mote og aktiv fritid.
- Vi har tatt ned friluft, ski og sykkel, og satset i samarbeid med noen toneangivende leverandører på trening, aktiv livsstil og mote, sier kjededirektør Dag Johansen i G-MAX/G-Sport. Han sier at G-Sport Byporten gjorde det svært godt i fjor og hadde en brutto omsetning på 52 millioner kroner. 85 prosent av omsetningen gikk til det som den nye butikken nå satser på. I den nye butikken er det gitt bedre plass til å eksponere løsninger og konsepter og den har fått et mer moderne og åpent preg enn den gamle.
- Det er så vidt meg bekjent den første norske consept-butikken rettet mot en kategori. Hvis vi ser at dette er en suksess, noe vil selvsagt har tro på, så er det ikke umulig at vi åpner dette andre steder i landet, sier Johansen videre.
Butikken er tydelig delt inn i to avdelinger – en for menn og en for kvinner.
– Det er ingen tvil om at vi har sett på hva som rører seg i utlandet da vi bestemte oss for å åpne G-Sport Concept Store. Dette skal være en butikk der sport, fritid og livsstil går hånd i hånd, sier Johansen.
I New York er det allerede en drøss av butikker som har litt ekstra fint og spesielt trenings- og fritidstøy.
– Flere og flere kjøper sportsklær primært for å underbygge et sporty image og bruker dem i et utall anledninger utover trening. Dette er en megatrend internasjonalt, men vi ser at nordmenn også er interessert i dette. Det skal være kvalitetsprodukter fra kjente merkevarer med god «fit» som ikke alle andre butikker har, sier kjededirektøren i Gresvig.