GOD SERVICE: Med en god servicestandard øker du kundenes lojalitet, dekningsgraden og de ansattes trivsel, og reduserer svinn. ILLUSTRASJONSFOTO
SeeYou hjelper mange butikker og kjeder med å lage gode servicestandarder,
øve på dem, og måle at de blir fulgt. Vi vet at en god servicestandard er din
forsikring mot at kunder forteller historier om dårlig service i butikken din,
og at sjansen for at opplevelsen blir så bra at du får positiv omtale øker. I
tillegg reduseres svinn fordi potensielle tyver opplever personalet som mer
oppmerksomme, og det bidrar til en kundeorientert arbeidskultur i butikken med
økt mersalg og flere lojale kunder. Men for å sikre at servicestandarden
virker, er gjennomføringen kritisk:
1. Involver alle i butikken. Hva er riktig og
realistisk i vår butikk?
2. Heng den opp på pauserom, bakrom, verksted,
toalett og alle andre steder de ansatte oppholder seg utenfor salgsarealet.
3. Vis at du mener det. Det er like viktig at
sjefen kan og følger standarden som ekstrahjelpene.
4. Øv og test. Igjen og igjen. Sjekk at alle husker
og bruker servicestandarden hver dag.
Hvilken servicestandard som er naturlig i din butikk kommer
selvfølgelig an på både størrelse og ambisjoner. Her er et oppsett som fungerer
for de fleste sportsbutikker:
· Velkomst
o Alle kunder som kommer inn i butikken skal få et
signal om at de er sett (et smil, øyekontakt, nikk, «hei» eller lignende) innen
20 sekunder. Du skal gi dette signalet selv om du er opptatt med andre kunder
eller oppgaver.
o Etter at kunden har vært i butikken i 30
sekunder, skal det gå maks 2 minutter før kunden får tilbud om hjelp.
· Salgssamtale
o Still kunden minst tre spørsmål om behovet før
du anbefaler et konkret produkt.
o Ikke anbefal mer enn tre ulike produkter. Treffer
du ikke med anbefalingene dine må du stille flere spørsmål og forstå behovet før
du foreslår flere produkter.
o Forklar hvorfor du anbefaler et produkt ved å
vise til kundens svar på dine spørsmål.
o Oppfordre kunden til å ta på/prøve produktene du
anbefaler.
· Avslutning
o Fortell kunden hvilket produkt du mener er det
rette for han/henne. Slik hjelper du kunden med å ta en beslutning.
o Foreslå et tilleggsprodukt. Bruk svarene kunden
har gitt deg tidligere til å finne et tilleggsprodukt du tror kunden synes er
relevant.
o Vis at du er takknemlig for at kunden valgte å
handle av deg.
o Ønsk kunden velkommen tilbake med et stort smil.
SeeYou er Norges største og ledende selskap innen måling og optimalisering av kundeopplevelser. Gjennom metoder som mystery shopping, kundestrømsanalyse og intervjuer avdekkes hvordan man med enkle grep kan få tilfredse og lojale kunder som kjøper mer. SeeYou er en del av RED Gruppen, som er et av Norges største kompetansemiljøer for markedskommunikasjon. For mer informasjon, se seeyou.no.